„U mě to nedělají,“ říkají s určitým náznakem pohrdání
někteří kantoři, když se na poradě probírají problematické děti, které někoho
přivádějí k šílenství. Jsou evidentně přesvědčeni o své pedagogické
genialitě. Trvají na tom, že vina je vždy na straně učitelů. V daném
případě jsou kantoři netolerantní, neempatičtí a vůbec by neměli ve školství
působit.
Ne, že by někdy neměli pravdu. Navíc, každému by se líbilo
tvrzení, že on je ten geniální pedagog, který zvládne i budoucího „Babinského“,
zatímco ti ostatní jsou kantorští břídilové. Například v situaci, kdy pubertální
hošík rozhodí výuku natolik, že učit zde nelze ani s nadáním Komenského, přičemž
vy máte tu smůlu, že v té třídě učíte odpoledne. Tehdy jsou nepozorní i ti
vzorní, co teprve ti, se kterými je problém od božího rána. Ti, co učí ráno,
kdy daný zbojník více méně ještě spí, podobný problém logicky nemají. U nich
dítě nezlobí!
Kantor se často jako viník přímo nabízí. Nedokáže dítě
zaujmout. Taková obvyklá mantra všech, co mají ve všem jasno.
Já si ale myslím, že věc tak jednoduchá není. Někdy mívám i
podezření, že jsou děti, které si vybírají, koho budou prudit a koho ne. Do hry
tady vstupuje obyčejná lidská sympatie, takže když klukovi kantor nesedí, tak
ho prostě vydusí. Dělají to tak i dospělí, leč není to tak markantní. Navíc
mají většinou na vybranou, že se s nesympatickými lidmi nebudou tolik
scházet. To děti, odsouzené k pobytu v lavicích nemají. Pak používají
zbraní, které mají k dispozici.
Někteří to chápou, jiní v tom ale hledají úplně jiné
konotace. Zažila jsem učitelku, která šmahem odsoudila všechny kolegyně, které
si postěžovaly na nezvladatelné jedince. Ne, že by ona je neučila, ale takovým
lehce podlézavým způsobem jim všechno tolerovala, čím si budovala pověst
oblíbené učitelky. Že ale nic nenaučila a děti, které měly potřebu se něco
dozvědět, svůj čas v jejích hodinách proflákaly, byla jiná věc. Navíc
těžko doložitelná. Lépe se totiž prokazuje řev ve třídě než znuděné ticho.
Učitelé to prostě mají po této stránce dost obtížné, ať si o
nich každý z nich myslí, co chce. Děti totiž dokážou zlobit velmi
rafinovaně, navíc ve vlnách. Jednou jsou na zabití, jindy by je člověk zasadil
do zlata. Roli hraje čas, kdy výuka
probíhá, nálada dětí i kantorova, sympatie, psychické rozpoložení, mnohdy i
počasí, únava, fyzická kondice…..mohla bych pokračovat desítkou dalších bodů,
které se do vztahu učitel a žák promítají. Včetně faktu, že je čas zlobení a
čas dospívání, tudíž je naprosto relevantní fakt, že někteří nesnesitelní
zlobiči budou vzorní a bezproblémoví dospělí lidé. Ale to teprve přijde, nyní
je čas, kdy se s jejich hormony musí učitel poprat. Nějak lidsky,
předpokládám. Tedy mnohdy i radou od jiných, jak oni k němu přistupují,
jak pracuje v jejich hodinách. Věta, že u mě to nedělá, je v takovém
případě na zabití. Nebo známkou povýšenosti. Nebo lidské nezralosti. Těžko
říci. V každém případě ji ale připisuji dost záporných známek, i když to často
může být pravda. Je to ale nepedagogické, zdá se mi. Ale třeba se mýlím a je to
fakt jen o učitelích jako takovýchJ
Díky za hezký článek. Soucítím s učiteli a obdivuji je. Zatím všichni, se kterými jsem se setkala jako rodič, evidentně mají stále rádi děti. Moje nejstarší prepubertální dítko má potřebu všechno (rádoby vtipně) komentovat. Můžu mu stokrát domlouvat, ať si nejméně polovinu těch řečí nechává pro sebe, ať soucítí s paní učitelkou, že není ve třídě sám, mohu zakazovat, vyhrožovat... Dlouhodobý efekt to nemá. Uvidíme až od září nastoupí na druhý stupeň. Já osobně jsem vždycky měla radši přísnější učitele, ale spravedlivé s jasně nastavenými pravidly.
OdpovědětVymazat