Hodnocení k učitelské profesi patří tak nějak automaticky.
Třeba se mýlím, ale zdá se mi, že zatímco kantoři hodnotí často automaticky a
„neomylně“, hodnotit učitele se ještě nikdo nenaučil. Nebo neodvážilJ.
Ostatně, i kariérní řád, který stále nefunguje, stojí
převážně na schopnosti odlišit dobrého vyučujícího od toho méně dobrého.
Nejeden ministr si na tomto oříšku vylámal zuby. Určit, kdo
je učitel na jedničku a kdo jen na trojku není dosud v ministerských
silách. Ostatně asi ani v žádných jiných silách. Snad jen ti pětkaři se
dají snadněji identifikovat, ale většinou to musí být echt nedostatečný kantor,
aby se s ním někdo rozloučil pro pedagogickou neschopnost.
Na známkování učitelů nemají nikde žádná funkční měřítka,
protože pod definicí kvalitní učitel si každý představuje něco jiného.
Někteří se proto raději uchylují k jiným profesím, kde
jsou měřítka úspěšnosti a potažmo schopnosti jasněji definovaná a vymezená.
Přinejmenším finančně. Občas se tak stane, že na nějaké škole nezůstane nikdo,
kdo by učil. (Zdráhám se použít přívlastek nikdo kvalitní, kdo by učil, protože
to stále není jasné.)
Může za to vlastní zkušenost. Ne, že bych proti ní něco
zásadního měla. Ve skutečnosti je vlastní zkušenost základním prvkem poznání.
Přesněji řečeno všude, kromě hodnocení učitelů. Když vycházím
z předpokladu, že nejlepším kantorem během mé vlastní cesty za vzděláním
byla angličtinářka, díky níž jsem mohla pronikat do labyrintu anglosaské
literatury, aniž bych přitom zaslechla zvýšený tón učitelského hlasu, těžko
ocením drsného chemikáře, který svým pravidelným řevem dovedl vychovat mnoho
zdatných a (všeho)schopných chemiků, lékařů či farmaceutů.
Zásadní potíž je hlavně
v tom, že na každého platí něco jiného. Někdo ocení laskavého vypravěče
jiný drsnou dozorkyni. Z tohoto úhlu pohledu se učitelství opravdu těžko
poměřuje nebo určuje, co nebo kdo je hmatatelně lepší. Co s tím potom?
V dobách
minulých byla otázka vyřešena účastí ve straně. Taková aktivní soudružka byla
lepší učitelka než nějaký protirežimní rebel. Diskuse nebyla.
Dneska se diskutuje
o sto šest, co je kapku problém, protože diskuse bohužel k ničemu nevede. Zbývá
nakonec jen jediná možnost, jak dospět k nějakému přijatelnému výsledku, a
to je využití osvědčeného lékařského modelu atestací. Jenže i takové pokusy už tu
byly a s nimi vyvstal druhý neřešitelný problém. Kdo bude učitele zkoušet?
Obloukem se dostáváme ke stejnému primárnímu problému: jak
vytvořit smysluplné a přijatelné měřítko?
Dále také k podstatě zkoušky: má být hlavně z předmětu nebo
víc z psychologie či je podstatou trpělivost nebo schopnost přežít v
drsných podmínkách?
Přitom nemusí jít
jen o škálu hodnocení. Problémem může být i aprobace. Mají ve škole víc práce
matikáři nebo češtináři? A jak hodnotit tělocvikáře nebo učitele výtvarné
výchovy?
Porovnávání aprobací se může stát nejen dalším kamenem
úrazu, ale i rozbrojů v mnoha sborovnách. Je třeba víc zaplatit opravu sta
diktátů nebo pobyt v permanentně hlučné tělocvičně?
Někteří si na podobném
porovnávání staví kariéru. Vypustí do světa několik vizí, líbivých představ či
utopických scénářů, za které si nechají dobře zaplatit. Ale ať sleduji, jak
pozorně chci, tak finální realizaci stejně nikde nevidím. Nebo nemají dlouhého
trvání.
Vlastně je to nekonečný příběh. Ne, že by jako takový nemohl
mít nějakou pointu, ale tomu, že bude smysluplná, věří dnes už jen málokdo.
Přitom hodnocení
je podstatou dnešní společnosti. Hlavně tedy v době předvolební, kdy se na
potencionálních investicích do školství a učitelů poměrně snadno loví politické
body.
I to už je ovšem ohraný evergreen. Akorát že si to někteří
nějak neuvědomují a vybrnkávají ho pořád dokola.
Ovšem problém se tím nevyřeší. Protože nějaké hodnocení by
být mělo, mohlo by být motivačním impulzem pro samotné kantory. Ti dnes žádnou
vizi lepších zítřků nemají. Takřka
všichni ve sborovně mají platy na podobné úrovni, liší se jen řádu stokorun.
Hodnocení je vlastně jen takovým planým strašákem, kterého
se všichni bojí. Nikdo do toho nechce jít.
Řekla bych, že je
nejvyšší čas s tím doopravdy něco udělat, stanovit limity a možnosti a
vymyslet způsob oceňování, které bude stabilní a průhledné, motivující a
smysluplné.
Jen se trošku bojím, že k něčemu takovému není vůle. A hlavně
nejsou ani odborníci, kteří by se s tím popasovali na určité úrovni. Jak
to tak vidím z vlastní zkušenosti, mluvit se o tom bude do letošních
voleb. A pak zase za čtyři roky.
Žádné komentáře:
Okomentovat