Schopnost něco si delší dobu zapamatovat v naší
populaci raketově mizí. Nedávno jsem se třeba dočetla, že ač všichni náruživě
rádi telefonují, telefonní čísla si nepamatuje takřka nikdo. Mnohdy ani svoje
vlastní. Z toho usuzuji, že nejde jen o problém mládeže školou povinné.
Dlouhodobá paměť je trvale na ústupu. A krátkodobá o tom není o moc lépe, i
když zatím o fous vede. Nač si také něco pamatovat, když všechno najdu
v telefonu nebo na tabletu?
Nechci podobným trendům moc ustupovat, ale je to boj
s větrnými mlýny. Není to vůbec jednoduché. Ne, že bych měla nějaké speciální
sofistikované metody, prostě podle starých metod občas přikážu naučit se
básničku či chci nějaké trvalejší vědomosti odříkat v souvislostech, což
se ukazuje ještě jako mnohem větší problém, než epigramy od Karla Havlíčka
Borovského (delší skladby k zapamatování dávat nemohu, neb by se ozvali
rodiče potažmo inspekce, že děti přetěžujeme).
Donedávna jsem v tom viděla katastrofu a důkaz úpadku
celého systému, ale dneska se pozvolna učím být nad věcí a nechávat všemu volný
průběh. Přesto si občas neodpustím určité experimenty ohledně paměti a
studijních schopností mladé generace. Třeba tím, že vytáhnu svoje archivované
písemky, které jsem běžně zadávala všem dětem cca před deseti lety. Dnes se
z nich hroutí
i premianti. Prostě
to nezvládnou. Příliš mnoho textu, moc souvislostí, musí si něco pamatovat,
porozumět čtenému a nějak ty svoje znalosti upotřebit. Protože to má být bez
internetu, je to problém. A co je problém, se do současného školství moc
nehodí. A od nehodícího je jen kousek k nehodící se škrtněte.
Možná jednou přijde
doba, kdy chtít po dětech něco zpaměti bude úplně nezákonné. Stejně jako
pracovat bez použití mobilu. Děti pak budou klikat jak o závod, najdou si úplně
všechno a třeba
i onen prostý fakt,
že mozek je sval, který když se netrénuje, zakrní.
Otázka ovšem je, zda zakrnělý mozek na podobnou úvahu vůbec
bude stačit?
Není to poprvé, co se moje uvažování ubírá podobným směrem.
Má vůbec klasická škola nějaký smysl, když trendem je svatá pravda, že na
internetu je všechno? Máme chytré mobily (televize, ledničky, auta…),
potřebujeme ještě vůbec chytré děti? Vždyť znalost knih Boženy Němcové či
detailní rozbor života antického měšťana rozhodně není průpravou pro současný
život. Ani naši zákonodárci nějaké průpravě nejsou nakloněni, jistě proto
vstoupil do života krom jiného i zákon, který zakazuje při výuce chemie
provozovat pokusy. Zdá se to nesmyslné, leč takových nesmyslů by se dalo
objevit mnoho. A když pak vstoupí do hry argument, že děti všechny pokusy mohou
vidět na you tube, nechcete věřit už vůbec. A oklikou se vracíme k původní
premise, zda má tedy škola ještě význam? Někteří se už ani netají názorem, že
přílišná vzdělanost působí podezřele a nebezpečně. Děti by se mohly náročným
procesem poznávání stresovat a to rozhodně není žádoucí.
Lidi se hlubokými vědomostmi a rozhledem mívali periodicky
v dějinách velké problémy. Prostě se nehodili do krámu, přemýšlivost a
dobrá paměť bývaly na obtíž.
Nejsem si jistá, zda se podobná doba nějak cyklicky nevrací.
Pravda, zahalená do barevnějšího hávu všemocné virtuální reality, která je
ovšem velice zrádná. Snižuje se laťka, všude plno vysokoškoláků a přitom o
skutečném vzdělání řada z nich četla jen na internetu. Možná ani to ne.
Nechci působit jako konzervativní pesimista. Samozřejmě vím
a v praxi také potkávám plno zvídavých a bystrých dětí, které čtou,
diskutují, mají obrovský rozsah. Šla jsem spíš po těch obecnostech, o
všeobecném trendu, ke kterému naše školství míří. Pod nátlakem společnosti.
Takže jde vlastně o to, kam směřuje současný dospělý svět. Řekla bych, že
k rozvoji vzdělanosti zcela jistě ne. A škola je pak odrazem společnosti.
A ryba vždy smrdí od hlavy.
Když jsem ale chtěla vysvětlit přísloví od žáků osmé třídy,
nerozuměli mu. Až s pomocí chytrého telefonu to někteří dešifrovali. Tak
jsem schovala své staré písemky a jala se s nimi debatovat o síle školní
wifiJ
Psáno pro Rodina a škola
To je neradostné čtení, rodiče stěžující si na "přetěžování" dětí. Nějak si neumím představit, že bych si stěžovala na to, že se moje děcko musí naučit delší text. Asi proto, že za mých školních let jsme takové úkoly dostávali běžně. Jitko úplně chápu Vaše stesky. Až kam se bude ustupovat a zametat cestička?
OdpovědětVymazat