„Musíš se chovat slušně, jinak dostaneš dvojku
z mravů,“
říkávalo se za mého dětství, kdykoliv vznikl nějaký nesoulad
s pravidly slušného chování. Pokud
se tato temná vize naplnila a na vysvědčení se objevila v kolonce chování jiná
známka než jednička, vnímalo se to jako cejch. Cejch lumpa, lotra, grázla či
jinak nezvladatelného jedince, v určité době navíc jako asociála či
politického oponenta. Dvojka
z chování byla prostě jako znamení, že s daným jedincem není všechno
v pořádku a zaslouží si trest. Tím trestem byla ona dvojka z chování,
přičemž kdysi se navíc ještě mluvilo i o výše zmíněných mravech. Mravy ale
pozvolna mizely v propadlišti dějin a zůstalo jen chování. Chování podle
předepsaných pravidel. Ovšem představa cejchu zůstala. Respektive trestu.
Dvojka z chování je prostě trest. Což je samozřejmě letitý omyl. Dvojka
z chování je normální známka. Dvojku z matematiky také nikdo nevnímá
jako trest. Ba ani trojku ne. Jde o číselné vyjádření toho, jak asi tu
matematiku zvládá. A stejné je to s chováním. Je dost naivní si myslet, že
se všichni chovají na výbornou. Ale na vysvědčení ji většinou domů přinesou. Když
už tam mají dvojku, jedná se často o trest za nějaký přestupek.
Nejde o klasické hodnocení chování, které by měla dvojka, čili známka
chvalitebná, vyjadřovat. Že prostě dítě nějak zlobí, nedodržuje všechna
pravidla, ale v podstatě ho lze občas i pochválit. Jeho chování není úplně
výborné, ale chvalitebné. S trestem by to nemělo mít nic společného, jde o
hodnocení, leč vysvětlujte to někomu. A pokud se týká trojky z chování, to
už je vnímáno jako trest maximální, přičemž z logiky věci jde o
konstatování, že daný jedinec se chová prostě dobře. Těžko ale poměřovat
realitu a fakta emocemi. Zažité historické klišé, že trojku z chování
dostal Babinský, který hned poté skončil na šibenici, praktickým vysvětlením
nevyvrátíte. Lidé to tak prostě vnímají, děcko něco provede, dostane dvojku
z chování a je vyřešeno. Zločin a trest v kulisách českého školství.
A pak snadno nastane situace, kdy skupinka zdivočelé a znuděné mládeže odrovná
jednu zoufalou kantorku (oni jich tedy odrovnají mnohem víc, ale o tom se
většinou nemluví, to musí dospět až do tragického finále, aby se o problému
trochu mluvilo), dostanou trojku z chování a to má být trest!? Přitom se
vlastně říká, že jejich chování je dobré!
A o mravech u toho nepadne ani zmínka. Protože
s dobrými mravy se prostě taková trojka z chování neslučuje. I když
se podle naší současné veřejné korektnosti podobní jedinci chovají dobře.
Za dobré chování se promíjí část pobytu v jistých ústavech a dobře chovající jsou posíláni domů. K tomu by se měly navrátit i školy a za "dobře" z chování takové chovance propustit. Možná by se to projevilo úbytkem žáků (tedy i peněz pro školu), ale zase by to vrátilo váhu známce z mravů.
OdpovědětVymazatKantoři ZŠ podkopávají autoritu sobě i ostatním, když moderně dovolují svým žákům tykání. Málokdo má takovou přirozenou autoritu, aby mu to neublížilo v chování žáků vůči jemu samotnému a i dalším kantorům na své škole či pak výš.