Kdo to dokáže, bude hoden Nobelovy ceny. Reformovat
nereformovatelé je vskutku úkol pro génia. Pravda, reformátorů je plno. Nejvíc
tradičně před volbami, kdy se reformy sice zaměňují za populistické sliby, ale
pořád je to dokonalá příležitost pro zapomětlivé voliče, jak znovu skočit na
špek. Existuje klasické školství a ruku v ruce s ním kráčí mnoho
hlasitých alternativců, kreativců, vyznavačů Montessori, Menzy, inkluze a kdo
ví ještě čeho, až je z toho guláš (a nejen ten předvolební). Každý prostě
škole rozumí a ví, jak to dělat nejlépe.
Stereotypy české společnosti ohledně školství se přesto(nebo
právě proto) těžko překonávají. Někdy od
dob France Josefa, kdy se ustálilo klasické dělení na tradiční předměty a první
zvonění v osm, se v podstatě mění jen fasáda, objevují se přístavky a
přístavby, ale půdorys a základna zůstávají v jádru stejné. A to se pak
těžko mění něco z gruntu. Muselo by se všechno rozbourat a začít stavět
znovu, k čemuž není vůle. A tím nemyslím jen školu jako takovou, její
ministerstvo a legislativu. Ale i rodičovskou veřejnost, která je většinově
ráda, když všechno klape tak, jak to znají oni, s bonusem současnosti
kterým je mantra, aby se děti ve škole bavily, moc se toho po nich nechtělo,
byli tam na ně hodní a děti aby nosily jedničky.
Těžko nějak
smysluplně reformovat školství, když velkým problémem je i začátek školy.
V osm hodin je dost brutální, v zimě dvojnásob. Vybojovat začátek
v devět, neřku-li v deset, je úkol prostě nadlidský. Někde se to asi
povedlo, ale většinově to nikdo moc nechce. A když už se to podaří, tak se děti
nastrkají do družiny, protože co s nimi ráno doma? Některé děti jsou
v družině už od šesti!
A chtějme pak
reformovat výuku. Často si kladu otázku, proč vlastně děti do té školy musí
chodit?
A než najdu odpověď,
tak se jim povinná školní docházka prodlouží a šup, minimálně deset let tam
musí být každý. A následuje další fáze vzdělávání, která vyplivne třicátníky
s několika tituly, kteří jsou většinou na pracovním trhu neupotřebitelní.
Je tu převysokoškolováno. Těžko také
hledat pracovní uplatnění s dokonalou znalostí středověké literatury nebo
pravěkých nalezišť.
Filozofové už v devatenáctém století říkali, „že patrně nejcennějším přínosem vzdělání je
schopnost přinutit se dělat věci
tehdy, když je potřeba je udělat, ať už se vám to líbí nebo ne.“
Ovšem ve společenské
atmosféře, která hlásá, že všechno má být zábavné, děti mají dělat jen to, co
je baví (koho z nás bavilo ráno vstávat a chodit denně do školy) je i toto
velmi obtížné neřku- li nemožné.
Jsem tedy upřímně zvědavá na nějakou smysluplnou a přínosnou
reformu školství. A pro začátek by
stačilo posunout první zvonění minimálně na devátou (i když já bych asi
lobbovala až na půl desátouJ). S bonusem odstranění přebytečných hodin,
aby děti neseděly ve škole sice od devíti, ale do zase až do pěti. Prostě,
všeho s mírou, myslím si já.
psáno pro Rodina a škola
Pozdější začátek vyučování je super myšlanka. Hlavně v první třídě bych to u všech svých děti ocenila, neb byly zvyklé chodit na půl devátou do školky, vstávalo se nám hezky a byl klid.
OdpovědětVymazatAle třeba chodit na desátou, když vstávají tak nějak přirozeně v sedm, v půl osmé... to by si akorát tak začaly doma hrát a nechtělo se jim již opustit sladký domov :D
Ale je pravda, že puberťáci by to asi ocenili, na druhém stupni usínají později a později by vstávali a byli spokojení :) (možná :D)
A samozřejmě pokud dítě dojíždí do školy třeba i hodinu, tak tam by posun výuky byl naprosto v pořádku. Není normální vstávat za tmy!!
To je těžké. Hodně lidí jezdí do práce brzo, takže v družině jsou děti už v 6, čekají za dveřmi, než se otevře. Do půl osmé se v naší družině schází tak 30 dětí. Tyto děti by stejně musely brzo vstát a být ve škole ještě déle, protože oč později se začne, o to se skončí.
Vymazat..to, co říkali ti filozofové si opíšu na ledničku. Momentálně to potřebuji pořád vidět.
OdpovědětVymazat