Žijeme v době mladých agresivních řídících pracovníků.
Pryč je doba, kdy stát se ředitelem bylo podmíněno určitou zkušeností,
nadhledem či moudrostí. Dnešní trend je naprosto opačný. V čele všeho musí
být mladý dravý ambiciózní jedinec, který má čich na peníze, ostré lokty a
bezohlednost tak říkajíc v krvi. Cílem jeho práce pak je zbourat stávající
bez ohledu na základy, vytvořit cosi nového, nejlépe akčního a moderního, co se
hezky vyjímá zejména v mediálním světě.
Cílem systému je pak takového řídícího jedince dokonale
vysát, vymačkat a pak odhodit kamsi na smetiště dějin, což si ale nyní zvolený
ambiciózní jedinec vůbec neuvědomuje. Možná díky výchově, nebo díky opojení
mocí nebo prostě jen proto, že si díky mediální masáži myslí, že on asi nikdy
nezestárne.
Nějaká úcta k tradicím či předchozí práci se nyní už
nenosí.
Zpovzdáli sleduji
situaci v pražské Zlaté kapličce, která mi připadá jako vystřižená
z podobných mustrů. Pravda, vycházím jen z mediálních sdělení, ale už
jen fakt, jak se mladý nový pan ředitel chová k těm starým bardům, je
zarážející a vše potvrzující.
Jistě, nové koště
dobře mete. Otázkou je, zda je dobré vymést úplně všechno. Či zda vylít
z vaničky s vodou i dítě.
Asi nelze upírat nově zvoleným ředitelům, aby si přivedli
své lidi. Otázkou ovšem je, co je přínosem, co je prostý kamárádčoft či co už
je zneužití nově nabyté moci? A když
velkoryse pomineme všechno toto, kam se poděla docela obyčejná slušnost?
Nabízí se také
otázka, zda je přední pražská scéna místem vhodným pro podobné experimenty,
protože divadelní hry s podpisem nového vedení nesou pečeť vskutku velkých
experimentů. To už je ale asi otázka pro komisi, která seděla u konkurzu (když
ale znám konkurzy ze školství, nabíhá celá řada spekulací, do kterých se raději
pouštět nebudu a budu věřit v regulérní pravidla konkurzu).
Nás, potencionální diváky, může jen zajímat, k čemu to
povede? I když mně se do divadla, které se najednou neumí slušně zachovat
k těm, co v něm odehráli kus svého života, vlastně ani nechce.
A ani si nechci připouštět, že podobná situace je nyní
takřka všude, nejen v mediálně zajímavé první scéně. Prostě, Kdo je tady
ředitel? Není jen skvělá komedie ve Švandově divadle, ale velké drama
současnosti. Asi ne úplně všude, leč je to chytlavé, nakažlivé a rychle se
šířící…
Žádné komentáře:
Okomentovat