„Musíte na ně být hodní, aby nebyli ve stresu,“
hřímala ředitelka před koncem školního roku. Hlas nenápadně zesilovala, kdykoliv měla pocit, že by si, nedej bože, některý z rodičů mohl stěžovat na náročnost studia a špatné známky svého potomka.
Učitelskou snahu o objektivní hodnocení půlroční práce
považovala za nepatřičnou, protože sama vyznávala cestu nejmenšího odporu.
Když se jednou
opakovaně pohoršovala nad tím, že chemikář nemá v bakalářích samé
jedničky, poznamenal kdosi odvážný ze sboru, že: „Ne každý je nadaný na chemii
a dávat jedničky jen za účast nemá úplně výchovně vzdělávací efekt. Je to jako
chodit do práce a nicnedělat za stejné peníze jako ti, co se mohou přetrhnout. ..“
Ředitelce se to srovnání nějak nelíbilo.
„To nelze srovnávat,“
konstatovala odměřeně. Používala tuto mantru při debatách se vzpurným sborem
dost často.
Pochybuji, že by
bylo možné pregnantněji vyjádřit stav současného školství:
Je to příliš náročné?
Nechtějte to po nich. Stěžují si rodiče? Vyhovte jim. Máte nějaký názor? Nechte
si ho pro sebe…
S neustálým snižováním nároků mám
opravdu určité problémy. Nějak to nevidím jako progres. Není to ale ortodoxní.
Umím akceptovat požadavky, které mají hlavu a patu.
Ve skutečnosti dávno netrvám na kvantech faktografie, ale
pořád jsem přesvědčena, že něco v hlavě být musí. Nelze všechno vybádat či
najít na netu. Ostatně, copak je možné o něčem vést diskusi, když si základní
fakta musím před každým argumentem gůglit?
Jenže pak se stane,
že zjistíte, že stěžejní pro vaše nadřízené je mediální obraz. Jakože co není
na síti, neexistuje.
Nebo hlavní meta je,
aby si nikdo nestěžoval na náročnost, neřku-li obtížnost.
Jako by student, který musí intenzivně pracovat, kazil dobrou
image školy. Trendem jsou samá pozitiva, nejlépe všem, a ještě lépe zadarmo.
Podle argumentů některých jedinců se máme snažit hlavně pro
sociální sítě. Zejména, když máme potřebné množství followerů.
Jenže nesmíte být moc autentičtí. To zas tolik neletí. Pro
like je nutné být v ideálním světle, milý, neřku-li roztomilý, nekonfliktní,
bez požadavků…
Takže zase od začátku.
Jakmile to nejde,
opusťte to. Aby si náhodou někdo nestěžoval. Pokud se, nedej bože, tací i
najdou, posypte si veřejně hlavu popelem, popřete svou dosavadní práci a takřka
na kolenou slibte, že teď už bude všechno jen zalité sluncem. Dobré a bez
problémů.
Nepamatuji se
přesně, kdy jsem tento rozpínající se jev ve školství prvně zaznamenala.
Myslím, že tehdy ještě nešlo o to, zda má kritik pravdu či nemá, ale hrálo se
na zábavnost. Aby hlavně děti všechno bavilo, aby to bylo jen a jen zábavné.
Postupem času se celá zábavnost přesunula do kategorie
nenáročnosti.
Popravdě řečeno, není to vůbec optimistické. Ba řekla bych,
že k radostným vyhlídkám má velmi daleko. Zvlášť, pokud stavíte na ryzím
populismu. Všeobecně se totiž předpokládá, že rozhodnout se pro podbízivost nese
určité ovoce. A málokdo to má nastavené tak, že chápe, že tohle je cesta do
pekel. A ta odjakživa bývá dlážděná dobrými úmysly.
Ne všichni to tak mají. Samozřejmě. Ale cílem textu je poukázat na
anomálie. Ale ve finále bych skoro řekla, že jde o absolutní mainstream. Když
se do něj pořádně zahledíte, objevíte výše popsané mechanismy. Hlavně nic moc nechtít, nechat bádat a
nedopustit, aby si děti něco pamatovaly.
To by je uvrhlo do stresu a tomu přeci chceme zabránit.
Zmiňovaná ředitelka na podobné argumenty vždycky podotkne,
že „To se přeci nedá srovnávat.“
A když jste opravdu příliš urputní, oznámí, že si vyhrazuje
právo na některé dotazy neodpovídat. Protože co kdyby náhodou musela přiznat,
že všechno prostě vygůglit nejde? Nebo že její srovnání pokulhávají?
Lezarts
OdpovědětVymazatA jak to bude s “googlením” až nepůjde elektřina???Argument, který jak se zdá nemusí být v brzké době jen utopií…