Veřejný prostor čas od času ovládne „aféra“ s opsanou
prací, čili, korektně řečeno, s plagiátorstvím. Mnozí se mediálně hlasitě
podivují nad opsáním rádoby odborných prací, které v našem školském
systému vedou k získání nějakého vysokoškolského titulu. Většinou to brzy vyšumí,
opisovací aférku většinu přehluší jiný, zásadnější problém. Navíc, na opisování
se u nás, už od školních let, pohlíží velmi shovívavě, tak proč dělat bouři ve
sklenici vody, konstatuje mlčící většina a sleduje, jak se v Parlamentu
dohadují, kdo co opsal či neopsal. Něco takového se logicky neděje jen politikům,
na které je víc vidět. Plagiátorství se řeší už na školní úrovni, neb od
fungování magického spojené ctrl c+ctrl v se v podstatě práce ani
jinak nepíší. Může být, že jako kantor řešíte nějakou seminárku, která je
kompletně stažená z netu. Pro některé je to jasný důvod k nedostatečné
klasifikaci, pro jiné dokonce k vyloučení ze studia. Zde ale narážíte na
rodičovskou bariéru. Jsou schopni pochopit trest za kouření na školních
záchodcích, snad i záškoláctví berou, ale trest za opsanou práci? To snad nemyslíte
vážně? Myslíme, leč těžko se to vysvětluje. Navíc ve společenské atmosféře
dneška, kde ti, co by měli býti vzory (leč dávnou nejsou, nebo naopak, jsou
vzory, jak se to dá také dělat), opisují jak na běžícím pásu, se podobné věci
vysvětluji hodně těžko.
Optimální by bylo žádné takové práce nesepisovat. Mně
například přijde zbytečné, aby se studium ukončovalo nějakou prací, která je
stejně většinou k ničemu. Málokdo má ambice vyzkoumat něco nového, výběr
témat také není bůh ví jaký. Mohla by stačit zkouška z oboru, důkladné
prověření vědomostí a znalostí, případně i schopností, ale v režimu
praktického využití. Nějaká práce by mohla být vyhrazena těm, co chtějí opravdu
bádat, něco nového objevit. Logicky by
šlo asi i titul vyššího ranku, dejme tomu docent či profesor, ale k čemu
musí vznikat tisíce bakalářských či magisterských prací, které jsou stejně
k ničemu? Jen účelově k ukončení studia.
Vlastně nevím, k čemu tyto práce slouží. Jsou založené
někde v archivu, k ničemu nepřispívají, žádné nové věci nepřinášejí.
Jen je to zvyk. Nebo spíš zajímavý paranormální jev, který by stál za
detailnější rozbor.
Nechci samozřejmě nikterak hájit naše opisující zastupitele,
ani jeden ve mně nebudí takové sympatie, že bych si měla potřebu jeho
plagiátorství hájit. Jen ve mně vzbudili již dlouho dřímající otázku,
k čemu vlastně systém závěrečných prací slouží? Já osobně ho vnímám jako
přežitek, který by mohl být nějakou reformou minimálně pozměněn, ne-li rovnou
zrušen. Alespoň na té nižší úrovni, vždyť k čemu mlže přispět nějaká
„bakalářka“? Co na ní může být odborného? Téma Volný čas mládeže je navíc tak
tématem na čtvrtletní slohovou práci. Navíc, když pominu fakt opisování, tak kdyby
práce nebyla opsána, jak vlastně může práce o králících pasovat někoho na post
ministra spravedlnosti? Tedy logicky, i kdyby neopisovala, je z hlediska selského
rozumu jasné, že práce je k ničemu, vždyť jinak by se ani o takém postu
ani neuvažovalo. Prostě, požadavek
závěrečné práce je takový relikt minulosti, který by dnešek mohl reformovat. I
když na druhé straně, do politiky je to dost dobré měřítko, kdo umí podvádět a
opisovat tak, že nebude přistižen a odhalen, má jistě i jiné politické
schopnosti. A úplně prozaicky, pokud se nějakým záhadným způsobem nezmění vztah
společnosti k duševnímu vlastnictví, bude tato forma napsaných (opsaných),
prací naprosto běžnou věcí. A začínáme ve škole, každý vám s rádoby
spikleneckým úsměvem sdělí, že opisovat ve škole je normální, vždyť kdo
neopisoval, že? Když dítě ukradne
čokoládu v supermarketu, rodina se děsí, že má doma budoucího desperáta.
Když ukradne sousedovi písemku, je pochváleno, že si skvěle poradilo se
situací. Příklad sice legrační, leč výstižný. Pak se nějakému ctrl c ctrl
v nelze bohužel divit.
Žádné komentáře:
Okomentovat