Jsou definovány jako nejvýznamnější křesťanské svátky.
V Čechách jsou ale zjevně významnějšími křesťanskými svátky Vánoce. Ty
většina národa prožívá. Velikonoce naopak bere spíš jako příjemné prodloužené
volno. Eventuálně jako svátky jara.
O ukřižování a zmrtvýchvstání většina nic
neví. Nebo jen vzdáleně tuší. Někteří stylově odjedou na Velikonoční ostrovy,
které byly objeveny právě během jakési Velikonoční neděle. Jiní by se třeba mohli
účastnit tradičních velikonočních pochodů flagelantů, které ale skončily
v osmnáctém století, takže by to byla hodně cesta proti proudu času. Někdo
by si to mohl vzít na paškál, což si často bereme mnoho věcí i lidí, aniž
bychom věděli, že paškál je vlastně velikonoční svíce. Tradičně pečeme
jidáše,což je pečivo z kynutého těsta slazené medem, které má tvar
smotaného provazu, na kterém se Jidáš oběsil. Otázka je, kdo to vůbec takto zkoumá.
Škaredou středu asi není třeba
vysvětlovat, zato zelený čtvrtek je většině lidí dost utajen. Pravda, má se
sníst něco zeleného, což doma ctíme ( včetně snahy loknout si zeleného pivaJ). Leč původně to byl
Lkavý čtvrtek, což je německy Greindonnerstag. Ovšem zkomolením se z toho
stal Grunndonnerstag a tedy den poslední
večeře rázem zezelenal. Den poté, na Velký pátek, tedy dneskdy byl Ježíš ukřižován, se
také vyřádí lidová slovesnost. Podle ní se nesmí jíst maso, otvírají se poklady
(obzvláště půvabně zobrazené v Krkonošských pohádkách), ba i hora Blaník
se na chvíli otevře. Ale jen krátce, asi aby vojsko náhodou omylem nevyjeloJ.
Vyjet ale můžeme my,
třeba na prodloužený velikonoční víkend. A na nákupy, aby nás náhodou beránek
nepo….
Hezké svátky, ať už církevní nebo jarníJ
Žádné komentáře:
Okomentovat