Kdo dnes neučí finanční gramotnost, jako by páchal pedagogickou sebevraždu. V každém švp ji stoprocentně najdeme. A mnohde ji doopravdy i vyučují.
Když ale koukneme do
statistik ohledně zadluženosti obyvatel, ochotě půjčit si peníze na vánoční
dárky či dovolenou, spadnout do dluhové pasti, pak se jistě nabízí otázka, jak
moc se to učí a hlavně, jaký to má dopad na praktický život? Ono, co si budeme povídat, finanční gramotnost
je hlavně na rodině. A škola se mnohdy může přetrhnout, ale kde není základ,
tak nadstavba nikdy nevznikne.
Druhý bod zamyšlení je o formě
výuky. Jde to jistě udělat zajímavě a prakticky, často se ale setkáváme s metodou,
aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Tudíž se v občance zmíníme
o penzijním připojištění
/ což pubertální děti opravdu hodně zajímá/, v matematice společně vypočítáme výši
splátek hypotéky, v zeměpise si ukážeme Polsko, kam se dá jezdit za levnými
nákupy a v češtině napíšeme sloh na téma exekuce majetku.
Odškrtnuto, splněno,
finanční gramotnost učíme.
Pravda, je tomu tak jen někde, někde ji učí
precizně, pracují na tom systematicky. Jsou dokonce i školy, které ji mají jako
samostatný předmět. Většinou ale jde o prolínání předmětů, silné průřezové
téma, které se dá napasovat na spoustu situací, dobře se učí a ve výroční
zprávě dobře vypadá. Řekla bych, že dneska sem dokonce pronikají i dosud neznámá
témata, jako jsou kryptoměny či různé finanční aplikace, tedy věci, které jsou
dětem školou povinným bližší než kupříkladu penzijní připojištění či výpočet
výše důchodu.
Nicméně, ať je škola či
pedagog zodpovědný za finanční výuku akční či pasivní, hlavní roli stejně hraje
zdravé finanční prostředí v rodině, na které škola prostě nemá vliv. Je
tedy hezké finanční gramotnost učit, zdůrazňovat, leč nepřeceňovat.
A nezatracovat kvůli ní
ostatní prvky vzdělávání, kupříkladu estetično. Často se totiž tyto hodiny ve
školách redukují, aby byl prostor na aktuální a módní záležitosti. Na finanční
gramotnost, ICT vzdělávání, umělou inteligenci či mediální gramotnost. Všechno
jistě důležité akvizice, pro život dětí nezbytně nutné.
Nicméně, dovolím si skončit
kacířskou myšlenkou. Že mnohé vás nakonec naučí život sám, spočítat si výplatu
či hypotéku, neskočit na špek každému hoaxu či rozpoznat, zda vede dialog s robotem
nebo člověkem. A to mnohdy i v případě, že nedisponujete zdravým rodinným
základem a zámezím. Ale do divadla, do galerie či na koncert klasické hudby se
patrně bez školního vlivu nedostanete. Pokud v tomto případě nemáte
rodinné zázemí
a nežene vás vlastní nezděděný
zájem, je svět umění pro vás patrně ztracen, život vás v tomto případě
nenaučí.
Proto si myslím, že je poměrně
kontraproduktivní stavět (jen) na prvcích, které se dobře vyjímají na
sociálních sítích a webových stránkách škol.
Učíme finanční a mediální
gramotnost.
Což je jistě chvályhodné, ale nezapomínejte
také vodit děti do galerií či je kultivovat jinými druhy umění. Divadlo,
klasická hudba, muzea či vlastní kreativní tvorba v uměleckých hodinách.
Ty jsou ale právě jako první na řadě při redukci hodin na úkor těch právě
potřebných. Takový trochu začarovaný kruh. Ostatně, i toto se dá použít jako průřezové
téma, jen to v souvislosti s mediálním obrazem není tak populární
jako ona finanční gramotnost. Ale umění a kultura jsou důležité, své místo by
měli mít, a byla by škoda vytlačit je ze škol proto, že je třeba znát nejnovější
kryptoměny a úroky při hypotéce.
Žádné komentáře:
Okomentovat