Občas mě napadá, zda by
svatá Ludmila byla svatá i dnes? Nebo naopak, zda by třeba nebyla za rebelku?
Nebo za matku, která trochu selhala? Ostatně, i jako babička asi nebyla moc
spravedlivá, evidentně upřednostňovala jen jednoho ze svých vnuků. Aby bylo
jasno, nechci svatou Ludmilu, kterou si nyní připomínáme v souvislosti
s jejím tragickým úmrtím, nikterak dehonestovat. Naopak. Chci se zamyslit
nad tím, proč vlastně byla svatá a zda
je nutné ji připomínat, když mnozí znají svatou Ludmilu jen jako druh vína
z Mělnicka.
Nu, určitě má. Protože
tím, že stále známe její jméno, navzdory tomu, že jde o ženu, musela už na
svoje vrstevníky působit jako charismatická osobnost. Často se zmiňuje
dramatický závěr jejího života, kdy najatí vrazi vtrhli do výměnku na Tetíně za
účelem její vraždy. Když už Ludmile bylo jasné, že nemá šanci, měla je údajně
požádat, aby ji prokláli mečem, což bylo vnímáno jako hrdinská smrt a snazší
cesta ke svatořečení. Zaplacení Vikingové ale měli svoje příkazy, tak byla
nakonec Ludmila uškrcena, což pro dnešní zájemce o historii znamená, že portrét
či sochu Ludmily bezpečně poznají právě podle vražedného šátku, který se stal
jejím slavným atributem. Nicméně, tato, byť jistě fiktivní, příhoda logicky
nastoluje otázku, proč si Ludmila myslela na svatořečení? Byla to středověká
kariéra, docílit kanonizace? Nebo vskutku žila jako světice? Těžko říci,
protože o Ludmile vlastně nic seriózního nevíme, vše čerpáme z legend.
Víme, že měla za manžela Bořivoje.
Nevíme, kde se narodila, zda v Srbsku či na Mělníku, ale častěji se
uvádí její pšovský původ, tedy ten mělnický.
V mládí měla ke křesťanství dost daleko, patřila k pohanským
kmenům. Vdávala se asi čtrnáctiletá a v manželství určitě porodila mnohem
víc dětí, než dva známé syny, Spytihněva a Vratislava. Zde se nabízí první
kacířská myšlenka, jak moc se věnovala jejich výchově, když její hlavní
aktivitou musely být křesťanské skutky, ale zase na druhé straně porovnávat
středověkou a současnou výchovu není moc relevantní, tudíž ji atribut svaté lze
ponechat i v případě mateřství. Při státnické cestě na Velkou Moravu
zažila zlomový duchovní přerod, došlo k přijetí křtu, který posléze
v jejím případě sám Metoděj zopakoval v samotných Čechách. Řekněme
jazykem dneška, že díky tomu objevila novou ideologii, která ji patrně naprosto
nadchla. Jistě pro ni nebylo jednoduché, že se poměrně v mladém věku stala
vdovou. Anebo ji to možná dodalo křídla, protože se nestáhla na své vdovské
statky, naopak, aktivně zasahovala do veřejného života a zcela nepokrytě
i do života svých známých
synů, kteří oba usedli na otcovský trůn. Poměrně solidně toto uspořádání
fungovalo do okamžiku, než do děje vstoupila její snacha Drahomíra, která tedy
svou slavnou tchyni opravdu nemusela. Někteří odvážní historici právě
v jejich složitém vztahu hledají kořeny floskule, která již staletí
proplouvá veřejným prostorem, a totiž, že tchyně a snacha jsou jako voda a
oheň. Pravda ale je, že mezi nimi to tak muselo být, byť vycházíme z dávných
klišé, kterým třeba je Krvavá Drahomíra. Situace asi byla víc o střetnutí dvou ambiciózních
žen, než o nějakém nesouladu tchyně
a snachy. I když
Ludmiliny zásahy do výchovy Drahomířiných dětí by patrně neustála žádná snacha.
Každopádně, výsledek jejich neshod byl takový, že právě Drahomíra si najala
Tunnu a Gommona, kteří 15. září 921 na Tetíně ukončili Ludmilin život. O její
svatořečení se pak ale postaral až kníže Václav, který babičku nechal přenést
z Tetína do Prahy a inicioval její kanonizaci. Svatou Ludmilu si proto
letos v září můžeme společně připomenout u příležitosti jejího výročí. A
stejně tak dumat, proč i po tisíci letech máme žen (a nemusí být ani svaté) ve
veřejném prostoru stále tak málo.
Psáno pro Listy Prahy 1
Žádné komentáře:
Okomentovat