pondělí 26. února 2018

Elektronické informační tabule

„Pokrok vládne světu“, tvrdí mnozí současní motoristé, někteří občas, jiní vytrvale a intenzivně. Myslí to totiž dost ironicky, protože (minimálně v Praze), je většina opatření zaměřena proti řidičům. Jako by se proti nim vyhlásilo křížové tažení.
Někdy se zdá být na místě, jako když se uberou dopravní pruhy, aby do ulic mohlo více cyklistů. Jeden takový příklad máme i na sedmičce. Když si ovšem uvědomíme, že pruh pro cyklisty je veden souběžně se Stromovkou, kde vyznavači bicyklů mohu jet relativně bezpečně, bez vdechování benzínových výparů a permanentního ohrožení života, jeví se náhle cyklo pruh na frekventované Veletržní v úplně jiném světle.
S tímto pohledem máte náhle pocit, že cílem bylo jen zkomplikovat život řidičům. Nebo nějak vyplýtvat evropskou dotaci. Nebo obojí.
Nikdy mi nebylo úplně jasné, proč o dopravě rozhodují lidé, kteří pak, z pozice své funkce, stejně vydaná nařízení nedodržují. Mají přece právo na výjimku. Mohou si pak třeba parkovat, kde se jim zachce, jezdit přes nikdy nekončící uzavírky či bez uzardění předjet celou kolonu hlupců, kteří jejich nařízení respektují.

Do mnoha rádoby vylepšení je také nasypáno obrovské množství peněz. Třeba do informačních tabulí nad vozovkou, které vás mají informovat o neobvyklých dopravních komplikacích na cestě před vámi. Abyste měli čas třeba změnit trasu. Svítí jich nad Prahu či nad dálnicí opravdu požehnaně (na dálnici často vedle trvale neodstranitelných billboardů, které sice mají být podle zákona dávno pryč, leč nejsou?!). Svítí a cosi oznamují. Ještě jsem ale nezažila, že by smysluplně informovaly. Někdo má možná jinou zkušenost, já jen tu jednu, v podstatě nulovou, protože smysluplná informace pro moji jízdu tam ještě nebyla. Pravda, vytrvale informují, že u Muzea je stupeň dopravy čtyři či pět, což je ale neustále, takže nic nového pod sluncem. Snad jen, když tam jedou protestující taxikáři, se kterými si magistrát neví rady, je tam až šestka, na tu ale není tabule nastavená, takže vám stejně nic neřekne. Jinak jsem několikrát zažila, že na tabuli bliká oznámení o nehodě a tedy zastaveném provozu. „Kudy to objedu?“ zoufale přemýšlím, protože zpráva naskočila v okamžiku, kdy už se moc nikam uhnout nedalo. Než něco vymyslím, dojedu na místo údajné nehody. Nic. Provoz plynulý. Pokud zde nějaká nehoda byla, dávno je odstraněná a nic. Jen chvíle stresu, protože jsem informaci vzala vážně. Často mi takto tabule oznamovaly kolony, které ale nebyly. A naopak. Jedu, jedu, tabule nic neříká a najednou parkoviště na dálnici. Bez předchozího varování Tak stojím a sleduji elektronickou tabuli nad hlavou, která jistě stála hromadu peněz, ale je třeba spravedlivě dodat, že vyhozených peněz. Nedávno jedu do Blanky, která také spolykala hromady financí z veřejného rozpočtu a pokud mohu posoudit, někdy i ten provoz komplikuje, než aby ho usnadňovala. Leč někdy je dobré tunelu využít. Pokud vás ovšem do něj pustí. Že nepustí, vám systém milostivě sdělí na tabuli až těsně před vjezdem, uhnout tedy není kam. Jen vystát kolonu. A tak si říkám, k čemu nám ty informační tabule nad vozovkou jsou? Třeba někde fungují, ale v Praze jsou spíše jako dekorace. Jak říkám, smysluplnou informaci jsem z nich ještě nevyčetla. Časem jsem dospěla k názoru, že nemá cenu se nechat jimi stresovat, protože vám ještě neporadí. Jediné, nač je třeba dávat pečlivě pozor, je povolená rychlost v Blance, která se mění často naprosto náhodně z padesátky na sedmdesátku a zpět, což je patrně hlavně z důvodu, aby šlo snadno nachytat řidiče při nedovolené rychlosti, Že by to mělo regulovat plynulost provozu, jak se mi doma snaží namluvit, se mi moc nechce věřit. Ale věř a víra tvá tě uzdraví, to je asi jediná metoda, která na dopravní situaci v hlavním městě a hlavně na sledování magistrátních a radničních rozhodnutí funguje. A nic to nestojí, na rozdíl od elektronických tabulí či dalších efektivních pokrokových změnJ.

Žádné komentáře:

Okomentovat