„Nemůžu v tom jít, vypadal bych jako socka,“ ozývá se
někdy z dětských pokojů při debatě o zásadní nutnosti koupit nové značkové
oblečení či mobil v hodnotě ojetého vozu, kdykoliv dětský jedinec nabude
dojmu, že jeho vybavení neodpovídá standardům nastaveným v jeho školní
třídě.
Jakoukoli pedagogickou snahu o regulaci těchto módních
výdobytků pak vnímají za nepatřičnou, protože oni rozhodně potřebují být in.
Když jsem o podobných záležitostech kdysi vyprávěla
s určitým pobaveným nadhledem, protože jsem to ještě tehdy nevnímala jako
problém ale spíš jako komický rozmar, poznamenala kolegyně, která pracovala
v úplně jiném sociálním prostředí, že u nich ve škole je tomu stejně, byť
v jiných dimenzích. Některé děti dokonce nemají ani na oběd ve školní
jídelně. Chodí oblékané v šatech poděděných po starších sourozencích,
nejezdí na školní výlety, o horách nemluvě, protože na to jejich rodiče prostě
nemají. Několik let po tomto našem mikrodialogu se tato situace v některých
školách vyhrotila ještě mnohem víc. Nemít značkovou věc či kvalitní oblečení se
v některých kolektivech rovná takřka společenskému faux pas, neřku-li
pobídce k šikanování méně movitých jedinců.
Automaticky to samozřejmě paušalizovat nelze.
„ To záleží na
rodičích. A atmosféře školy,“ konstatují ti, co se problémem podrobněji
zaobírají. Záleží tedy na výchově, hodnotách, na tom, jaké normy nastaví školní
sborovna. Nic nového pod sluncem. Přesto se taková situace mnohem snáz popíše a
konstatuje, než v reálu koriguje.
Pochybuji, že by bylo možné pregnantněji charakterizovat
podstatu sociálních rozdílů ve škole 21 století než překvapivým konstatováním
toho, že existují děti, které nemají na obědy. Děti, které si nemohou koupit
jazykové cvičebnice, nemohou chodit plavat či jet na lyžařský výcvik. Vedle
takových, které vlastní módní doplňky v ceně jedné luxusní zahraniční
dovolené. Sociální nůžky se rozevírají čím dál víc a ve škole je to pak mnohdy
docela zásadní problém.
S ekonomikou má české školství opravdu určité potíže. A nejen s tou vlastní, o té se alespoň
občas hovoří v médiích. Minimálně před volbami je to pěkné a pravidelné
téma. Ale mám na mysli „ekonomiku“ mezi dětmi, která většinou dělá ve školních
kolektivech zlou krev. Tedy v situacích, kde děti z různých
sociálních a ekonomických prostředí chodí do stejné školy. Ve větších městech
či tam, kde taková možnost existuje, dochází k separacím. Movitější
odcházejí na soukromé školy, izolují se, zatímco ti bez prostředků zůstávají a
vytvářejí svá vlastní vykořenění. I mezi nimi jsou totiž zase další stupně
sociální nerovnosti, které vedou k dalším problémům, šikaně či vyčlenění
ze společnosti.
Vznikla už celá
řada teorií, jak podobným záležitostem předcházet, od zákazů luxusního zboží
přes sociální pomoc až k uniformám, které prý dokážou sociální nerovnost
minimálně v oblečení dokonale vymazat a nastolit fiktivní pocit rovnosti.
Možná mají nějaké teorie pravdu, ale univerzálně se posadit se dosud nepodařilo
ani jedné. Není to totiž programové. Ve skutečnosti jde o neřešitelný problém.
Ostatně, copak lze někdy docílit toho, aby děti dokázaly rozlišit co je
podstatné a co ne, když to neumí ani mnozí dospělí?
Jenomže někdy zjistíte, že takový školní život pod kuratelou
módních trendů vede k nenapravitelným škodám na dětské duši. Jako když je
někdo vyčleněn z kolektivu, protože nemá nejmodernější značku čehokoliv.
Nebo ji, nedej bože, nemá vůbec.
Podle psychologů bychom měli dětem vysvětlovat, že na
podobných věcech vůbec nezáleží, že podstatné je to, co mají uvnitř. Zejména
v pubertálním věku to jde ovšem velmi těžko. A věková hranice se snižuje
tak radikálně, že podobné problémy jsou zaznamenány i mezi dětmi ve školce. Ale
teenageři přeci jenom „vítězí.“
Dříve by takové problémy nesly pečeť ideologickou. Možná
dokonce i právem. Dnes jde logicky
o problém ekonomický a sociální, někdo na to má jiný prostě
ne. Také ale někdo dokáže děti od podobných věcí uchránit a vysvětlit podstatu
věci. A jiný ne.
Nepamatuji si přesně, kdy jsem si podobných nesrovnalostí
začala více všímat. Myslím, že tehdy nešlo o oblečení ani o elektroniku, ale
spíš o to, kdo má jaké kapesné.
V konfliktech má
na to či nemá se pak většinou nedá použít logiky, protože jde v první
řadě vždycky o emoce. Takže jde o situaci více než složitou, protože tam, kde
hrají hlavní roli city, jde rozum hodně stranou. Horší je nezpochybnitelný fakt,
že podobné napětí mezi dětmi opravdu může napáchat trvalou škodu v dětské
duši. Je tedy nutné řešit neřešitelné. Ale jaký zvolit postup?
Někde je věc daná pravidlem, respektive školním řádem: do
školy se nic dražšího nesmí nosit. Někde
to opravdu funguje, ale většinou vždycky jenom krátce. Zřejmě do okamžiku, než
se najde cesta jak zákon obejít. Jak ale
začne společenské třídění na základě movitého vlastnictví dětí, je třeba být
v pozoru a většinou nějak radikálně zasáhnout.
Popravdě řečeno, takový zásah ale není nic jednoduchého. Ba
řekla bych, že patří v životě kantorském k nejobtížnějším. A také
k nejosobnějším. Zvlášť pokud narazíte na děti a jejich rodiny, které
pociťují potřebu se povyšovat i na vás.
„Co mi bude vyprávět, taková socka?“ Oháněl se mnohem
silnějšími vulgarismy jeden tatínek s mohutným zlatým řetězem kolem krku,
když byl pozván do ředitelny, aby vysvětlil násilné chování svého syna.
Všeobecně se jaksi předpokládá nižší ekonomická úroveň v pedagogických
sborech, takže se někteří pocitu určité povýšenosti prostě neubrání. A když
v podobném duchu vychovávají svoje děti, nelze pak vytvořit ve třídě
ekonomicky rovnoprávné prostředí. A málokdo v době, kdy peníze jsou až na prvním místě pochopí,
že jsou i jiné hodnoty než ty materiální. Zejména pak v pubertě.
Ne všichni to tak
mají. Naše škola naštěstí ne. Když se podobné náznaky vyskytnou, eliminují se
(zatím) jakýmsi samospádem, který působí mnohem lépe, než učitelský zásah (či
jakýkoliv zásah vyšší moci). Někde je silný vliv výchovy, že rodiče umí svému
dítěti podstatu vysvětlit. Někde je už dítě samo tak silný jedinec že si
s podobnými věcmi hlavu neláme.
A na druhou stranu, být jiný, vyžaduje vždycky velkou sílu a
odvahu, kterou prostě z podstaty věci všichni nemají. Takže nebýt za socku může být požadavek, který
klasicky zaznívá z našich dětských pokojů. Je ovšem na nás, a víc na nás
jako na rodičích než na kantorech, jak se k tomu postavíme, jak to dětem
vysvětlíme a s jakou výbavou je do toho ekonomicky rozdílného světa
vyšleme. Myslím samozřejmě výbavu duchovní, nikoli materiální (kterou tímto nezavrhuji,
jen nepřeceňuji).
Psáno pro Rodina a škola
Žádné komentáře:
Okomentovat