Z našeho ministerstva (rozuměj školství) občas
přicházejí nápady, že když o nich soudný člověk přemýšlí, musí dospět
k názoru, že jde o patrně o jakousi nepsanou povinnost vydávat nová
nařízení jak na běžícím pásu, bez ohledu na jejich relevanci.
Vzhledem k úrovni a množství podobných aktivit na tom
asi něco bude. Jenom nevím, jak to probíhá prakticky. Jde o vnitřní příkaz? Či
vlastní aktivitu a nekonečnou invenci některých úředníků? Myslím, že jde kombinaci obého. Je to takové
méně viditelné a také bezpečnější, což se hodí v okamžiku, kdy se objeví
nějaký šťoural, který se nad věcmi začne pozastavovat. V podobném případě
nemůže být nikdo popotahován či volán k odpovědnosti, protože se celá věc
označí za kolektivní dílo či povinnost směrem k EU.
Asi by stálo za to vyřešit i takové detaily, jak podobné
věci úplně obalit stoprocentní nenápadností Pobyt dětí ve škole se třeba
nenápadně stále prodlužuje, povinných deset let zatím nikoho nepobouřilo,
nezkusíme to protáhnout ještě o rok či dva?
Mimikry jsou totiž dokonalou zbraní. Když na sebe moc neupozorňujete,
mluvíte tak, že vám skoro nikdo nerozumí, můžete prosadit tolik novinek, že by
bývalí kreativci bledli závistí.
Podle mého by jistě bylo zajímavé, kdyby podobní tvůrci
někdy vyzkoušeli praktickou stránku školství. Aby si mohli vyzkoušet třicet
dětí s pěti integrovanými jedinci, kteří jsou zařazeni v rámci
moderní inkluze, leč peníze již nikdo nedodá.
Kantor si tedy musí vystačit s vlastní energií. Nejlepší by
samozřejmě bylo, kdyby dostal k dispozici nějaké kreativního úředníka nebo
alternativce, který by se jistě rád zapojil. Jenže kde je vzít? Těžko říci.
Přitom experimentátorů ve školství je dost.
Od stolu se to ovšem krásně vymýšlí, ale vyrazit do terénu se už nikomu
nechce. Jedna bývalá kantorka mi před
nedávnem vyprávěla, že v našich úřednických kruzích se už dneska vlastně
ani neví, co se ve školách učí, protože trendy se mění tak rychle, že už se ani
neví, v kolikátém bodě té které novely se právě nacházíme. Ona sama prý
vkládá určitou naději právě do té nepřehlednosti. Až se zase vymění ministr,
nemá šanci zjistit, co funguje a co ne, tak se třeba – nějakou administrativní
chybou-můžeme dostat k něčemu, co má skutečný smysl. Rozumím tomu tak, že
doufá v něco jako záblesk zdravého rozumu. No, napadlo by vás, že bude
třeba hledat špetku logiky a přemýšlení i v takové instituci, která si
myšlení dává do svého loga? Najít ho tam není přitom vůbec snadné.
Nelze ovšem vyloučit, že časem se bude blýskat na lepší
časy. Dojdou teoretici a ke slovu se dostanou
vysloužilí praktici. Tedy ti, kteří nehoní politické body a o školství nejen
reálně uvažují, ale i si ho sami vyzkoušeli. Možná pochopí, že sedět
v lavicích do dvaceti (a výše) není úplně to pravé ořechové. Otázka je,
zda se zase dětem bude chtít někam do skutečného života, protože poflakovat se
ve škole je jistě příjemnější než někde pracovat. Byla bych i pro zrušení
státní maturity, stovek zbytečných gymnázií a vznik kvalitních odborných škol
(pozor, neplést s praktickými, ty jsou právě nyní v poloutajení
rušeny.), i když bych asi nepotěšila ty ambiciózní rodiče, co si přejí mít doma
gymnazistu.
Předpokládám, že konečně by se opět mohly vrátit školní
osnovy, které se vzájemnou provázaností dopracují k lepším studijním
výsledkům.
Trošku problém by mohl být se současnou politickou
korektností. Praktické školy (které dříve byly zvláštní či pomocné, což je dnes
nepřípustné vyslovit) měly své opodstatnění. Děti se zde mohly rozvíjet ve svém
vlastním tempu a bez stresu. To se zjevně nehodí do dnešní doby. Možná to zní
hezky, že chceme inkluzi všech, ale jaké je to, být v kůži dítěte, které
není zrovna na matematiku, ale má šikovné ruce a dostane se do školy, kde tu
matematiku prostě musí dát ve stejném rozsahu jako ti nejlepší, protože
manuální zručnost tam nikoho nezajímá, asi nikdo neřešil.
Na veřejnost a pro mediální obraz se navíc detaily moc
nehodí. Nepůsobí nijak efektně. Protože když inkluze, tak inkluze. A běda, když
pochybujete. Rázem jste necitelný egoista. Takže sledujme v tichosti další
nová nařízení z našeho ministerstva. A jediné, co můžeme, je tiše žasnout.
Naprostý souhlas, školy nemají podmínky na to, co se chystá.A to ještě nikdo pořádně neví, co bude obsahovat vyhláška...
OdpovědětVymazatNás se bohužel bude přímo dotýkat rušení praktických škol. Co budeme dělat, nevím...U nás mají základky 25-30 dětí a integrovat tam úzkostného autistu může napadnout jenom šílence. Nebo vlastně úředníka...
Já jsem letos řešila nedostatečnou asistenci u syna a nestačila jsem se divit. Kraj - nemáme peníze, MŠMT - co jsme měli, jsme už dali kraji, zřizovatel - není to naše věc, školská inspekce - asistenci neřešíme. Jak potom to vzdělávání vypadá, si umíte určitě představit...