Současní zákonodárci přišli během léta s výbušnou myšlenkou,
že za vším stojí ředitel(ka). Učitelé budou pískat podle jejich not. Učit tak,
jak oni řeknou. Ředitel by prý měl být více pedagogickým lídrem a učitelé musí
poslouchat. Tak nějak je to prezentováno veřejnosti a asi to tak v základech
i bude. Věří se v osvícenost ředitelů a jejich moudro, vzdělání, nadhled a
pedagogickou intuici.
Lze se tedy ptát, zda
tuto poslaneckou vizi prosazenou novelou zákona lze považovat za přínos či
naopak za krok zpět. Asi je to klasicky sporné. Jde o onen známý úhel
pohledu. Pokud přijmete poslaneckou
vizi, že v čele škol stojí empatičtí vzdělaní pedagogové, kteří rozumí
výuce, jsou zároveň skvělými managery, umí učit i jednat s lidmi a úřady,
pak je to přínos, byť i tady cítím pachuť diktatury. Bereme-li ovšem v úvahu,
že ve vedení škol jsou často lidé jiného ražení, dokonce mnohde z politického
rozhodnutí, bude to bezesporu druhá možnost.
Lze na to hledět i z hlediska historie.
Jestli podobné rozhodnutí má ve školách vytvářet demokratické či autoritářské
prostředí. Tady to vidím na jasný absolutismus, jako by školy byly udělovány ředitelskému
panovníkovi v léno. A ti, co budou mít sakra štěstí, zažijí osvícený
absolutismus, ostatní se budou muset spokojit se škálou absolutistických sklonů
svého jmenovaného monarchy
I bez zákona je i nyní většinou rytmus školy
diktován osobou ředitele. Když šéf nerad vstává, netrvá striktně na začátku
výuky v klasickou osmou, zatímco ředitelé skřivani klidně zavádějí i
nultou hodinu od sedmi nula pěti. Sportující ředitel lobbuje pro navýšení hodin
tělocviku, zatímco matematik by nejraději vypustil z rozvrhu dějepis i
výchovu k občanství. Mnozí ředitelé
už teď mají tendence obsazovat místa svými kamarády, bez ohledu na vzdělání či
schopnosti, což neomezená moc může dovést k totální vzdělávací anarchii.
Řeklo by se tedy, že už nyní mají ředitelé dostatek
pravomocí a další zákonné úpravy není potřeba. Leč mnozí poslanci mají úplně
jiné vize. Někteří dokonce ve svých prohlášení používají expresivní výrazy
typu, že ředitel si musí nalajnovat hřiště, nesmí být nikým odzbrojený…Vychází
mi z toho, že tito zákonodárci vnímají pobyt ve škole jako bitvu, v lepším
případě tu sportovní, když mluví o hřišti. O horším případě a odzbrojování
raději nespekuluji, co tím měl autor na mysli.
Zkrátka, myšlenka je taková, že ředitel
rozhodne. Tady asi musím citovat MŠMT:
„Ruší se právo učitelů na využívání metod,
forem a prostředků dle vlastního uvážení, čímž se posiluje role ředitele školy
ve stanovování pedagogické koncepce školy.“
Dovedeno ad absurdum, pokud si bude ředitel přát,
aby kantor používal jeho metody ve výuce, ne ty svoje vlastní, nebude mít
odvolání. Jistě, nabízí se ta pozitivní varianta, že osvícení ředitelé zavedou
do škol samé dobré a pokrokové věci.
Je ale také opačný úhel pohledu. Ten méně
osvícený. Který počítá s tím, že učitel nesmí mít vlastní názor. Bude to
takto a basta. Žádné vlastní metody. Nic moc kreativního. Prostě jede se podle
jedněch not, těch ředitelských. Pokud se
panu řediteli znelíbíte, máte smůlu.
Nevím, jak je možné, že
ve školství se pořád takto nesmyslně experimentuje. Je to přeci podobné, jako
by se lékaři museli ptát svého ředitele, jak léčit jednotlivého pacienta. Divadelní
umělci svého ředitele, jak hrát tuto roli, umělci obecně, zda mohou vykládat či
užívat kupříkladu baroko či klasicismus, když pan ředitel uznává jen avantgardu?
Dlouho jsem si myslela, že to pomine, že
nastane onen osvícený pokrok, který ze školství nebude dělat pokusného králíka
či nějaký cvičný trenažer politických rozhodnutí. Rozhodnutí, která někdo
prosadí, bez ohledu na souvislosti, finance a možností. Pak je politicky
katapultován jinam, buď výše nebo na smetiště dějin, leč jeho „ideová stopa“
zůstává, zákon je v platnosti, ale jeho dopady (ale ani odpovědnost
předkladatelů) už nikdo neřeší. Přicházejí jiní myslitelé a další objevování
Ameriky. Ne, že ty to s těmi řediteli
nebyl zajímavý experiment. Jeho vyhodnocením by se zjistily dopady,
A vliv ředitelů škol na pokrok
v našem vzdělávacím systému. Problém je ale ten, že vyhodnocováním se
patrně nikdo zabývat nebude. Celé to skončí putováním kreativních učitelů za
osvícenými řediteli, kterých je ovšem jako šafránu. Tudíž lze spíš očekávat ono
poddanské přizpůsobení se situaci, radování se v případě, že žijete v zemi
krále Miroslava, tedy můžete bez obav zpívat. Zažíváte osvícený absolutismus,
což je ve své čisté variantě skvělá forma vlády. Většina pak čeká na nějaký
další robotní patent, který nabídne řešení, kudy ven z patové situace.
Ale většinou dobře víme, že za patem často následuje šach mat. Leda by se školství ujal nějaký superšachista a jakousi rošádou tomu dodal stabilitu. Nestává se to, ale věřit tomu můžeme. I zde totiž asi stoprocentně platí ono otřepaní, věř a víra tvá tě uzdraví.
Žádné komentáře:
Okomentovat