…a má cenu ho vůbec učit?
Co si třeba pamatujete ze
školního dějepisu?
Řekla bych, že patrně tak zlatou bulu
sicilskou a upálení Jana Husa? Vlastně ani nevím, proč zrovna tyto dva
letopočty lidem uvíznou v hlavě.
Pak na základě tohoto
poznatku zarytě tvrdí, že dějiny jsou jen o letopočtech, a že je škola
z historie nic nenaučila.
To je obvyklá floskule žijící už léta svým
vlastním životem, o kterou se opírají všichni ti,
co mají potřebu školní
dějepis kritizovat.
Proč tomu tak je lze jen těžko vystopovat.
Každý to má jinak, ale stěžejní roli v tom hraje věk.
V době školní
docházky vás logicky akutně zajímá přítomnost, dost konkrétně chcete vědět, co
bude teď, případně minulý týden na večírku, kde jste zrovna nemohl být. Delší
historie je vám ukradená Rozhodně vás nezajímá, co se dělo před sametovou
revolucí, natož někdy v patnáctém století. To je naprosto irelevantní
fakt, který v určitém věku prostě nikoho nezajímá, byť bude podán sebevíc
zábavnou formou.
Lze ale – i v tomto věku- zasít semínko
zájmu, jako že to tam někde zarezonuje, usadí se,
a až bude čas, tak se k tomu někdy
vrátíme.
Většinou s věkem
logicky dojde k nějakému osvícení, člověk trochu dozraje a začne vnímat
vzdělání a poznávání jinak. Pak náhodně zjistí
nějaký zajímavý historický fakt, a najednou zuřivě tluče na poplach, jak je
možné, že tohle mu ve škole neřekli a že ho to ten školní děják nenaučil?
Většinou si sám sobě
vzápětí odpoví, že to bylo tou šílenou učitelkou dějepisu, kterou měli,
že ho kvůli ní děják
nebavil, a stejně, že to jsou jen letopočty a nuda...
On sám na to teď půjde
úplně jinak!!
Fakt, že mu to překvapivě kdysi dávno
v těch hodinách dějepisu i řekli, tak ten se vůbec nezohledňuje. Prostě to
kdysi slyšel a zapomněl. Měl tehdy totiž diametrálně odlišné zájmy. To ovšem
zapomněl také.
Ale, ruku na srdce, co si vlastně pamatujeme
ze základního vzdělávání? Z fyziky? Matematiky? Chemie?
Pokud se tedy zrovna
danými obory neživíme, tak toho patrně moc nevíme. Stejně, jako z toho
základkového školného dějepisu.
Ovšem jeden rozdíl tady přeci
jenom je.
Když se v rozpuku
své dospívající zralosti ocitneme v nějaké intelektuální skupině, tak nám neznalost,
dejme tomu Ohmova zákona, vlastně nijak nevadí. Ale když nevíme, kdy byla druhá
světová válka, nebo netušíme, že tady byl nějaký komunismus, nemáme zásadní
názor na Havla či osvícenství, pak překvapivě hrozí už trochu nebezpečí, že se společensky
nebo intelektuálně kapku ztrapníme.
Někomu je to jedno, jiní
ale začnou bít na poplach. Jak to, že to nevím?
Takže začínají sami
znovuobjevovat, a strašně se při tom diví, proč jim to tehdy v tý škole
zatajili?
Nezatajili, jen je to
nezajímalo. Je to logické.
V určitém věku mě
zajímá, s kým budu randit já, ne s kým dováděl Ludvík bůhvíkolikátý.
Představa, že bych měla mít šestnáct dětí, jako Marie Terezie, mi ve čtrnácti
přijde spíš odpuzující než zajímavá, a vývoj husitství je mi už naprosto
ukradený. Snad vyjma adamitů….
Jistě, jsou výjimky, někoho to prostě zajímá už tak samo o sobě. Má v sobě nadání pro dějiny.
Takoví jedinci pak často
mají ale výrazně hlubší vědomosti než samotný učitel, mnohdy ho přivádějí
k zoufalství svými zvídavými dotazy typu: „ jaké typy brnění se využívaly v bitvě
u
Bosworthu?“… přičemž kantor sám je někdy rád, že si
vybaví století, ve kterém ona bitva proběhla.
Někdy ani to ne.
To není žádná dehonestace učitelů dějepisu,
byť to tak někomu asi i zní. Ale mít v hlavě dějiny od pravěku do vstupu
do EU prostě není v lidských, ani v učitelských silách.
Ovšem někteří dějepisně
talentovaní žáci si to myslí, a chtějí detaily. Oni mají dobu svého zájmu
detailně nastudovanou, tak si chtějí rozšířit obzory.
To sice vypadá jako
ideální výuka dějepisu, ale co s těmi ostatními? S těmi, kteří tvoří
většinu, a kouzlo dějin objeví až v pozdějším věku (anebo vůbec, i tací lidé
jsou mezi námi).
Jak učit je? Utlouct je
letopočty nebo diskusí o anglické zbroji v bitvách tzv. Války růží? Obé je
spolehlivě odradí.
Tím se vracím k původní otázce, jak
učit dějepis a zda vůbec?
Řekla bych, že stěžejním cílem
by mělo být probudit zájem. Aby děti po základní docházce věděly, že tady jsou
nějaké dějiny. To doopravdy stačí, byť se mnoha zarytým historikům z toho
zoufale kroutí pečlivě připravené pramenné listinné materiály pro hodiny
v sedmičceJ.
Asi to zní zvláštně, ale pokud odejdou ze
základní školy zhnuseni, že je to o datech, že musí bádat, komparovat,
zpochybňovat, revidovat a bůh ví co ještě, neb to vše je současným módním trendem, pak asi budou mít
dost odpor k minulosti.
Pokud žáci budou hledat
příběhy, zajímat se o osudy lidí, pak se rýsuje naděje, že by v budoucnu
mohli propadnout vášni pro dějiny, nebo alespoň snaze to nějak uchopit,
pochopit a najít si vlastní úhel pohledu.
Zcela jistě pak přijde
čas i na kritické vnímání minulosti.
Ale v šesté třídě můžete bádat či
komparovat sebevíc, pokud v tom nevidíte smysl, je to jen módní trend
akademiků, kteří se zrovna vidí v badatelské a osvětové činnosti, a mají
tendenci dětem dopřát to, co je samotné
baví teď. Asi i oni dost pozapomněli, co je samotné zajímalo v šesté
třídě…
Patrně ale asi měli kliku
na učitele, kteří v nich vzbudili zájem, neznechutili jim dějiny. Jen oni sami
si to ve své nové roli odborníků teď asi nemyslí, když tak vehementně školní
dějepis dehonestují. Někteří z nich, samozřejmě.
Protože kdyby to bylo tak
šílené, nebudou se tomu věnovat profesně, myslím si tedy já.
Za sebe bych tedy chtěla říci jen tolik, že
to už dávno není o datech. Také není pravda, že se moderní dějiny neučí.
Přesto tato tvrzení žijí
svým vlastním, nesmrtelným životem.
Navzdory tomu, že dějiny vnímáme o příbězích,
rodinné historii či zajímavostech. Budíme zájem.
Ale moc nebádáme. Nekomparujeme.
To si necháváme na později.
Čteme, povídáme si.
Hledáme v rodinných albech. Objevujeme příběhy našich prababiček
a dědečků. Zkoušíme historické
filmy. Dokumenty.
I počítačové hry.
Ladíme lásku
k dějinám.
Snad se to vrátí
v podobě nějaké historické gramotnosti. I toho, že až je jednou
v dospělosti začnou dějiny zajímat hlouběji a kritičtěji, budou k nim
mít pozitivní vztah.
A to je myslím stěžejní úloha školního
dějepisuJ,
to je to, proč je důležité ho v osnovách mít a učit ho. Učit s láskou
a empatií. A nezatracovat ho na úkor jiných předmětů, ať už je to informatika
nebo finanční gramotnost. Všechno má totiž svůj čas.
I dějinnou roliJ
Žádné komentáře:
Okomentovat