„Vy se máte, máte ty prázdniny….“, je věta,
za kterou by většina kantorů vraždila. Jednak prázdniny jsou jejich dovolená,
jednak jsou pevně dané, čímž se výrazně eliminuje možnost vybrat si dovolenu
v jinou roční dobu než v tu nejvíce exponovanou, v letní
sezóně.
A neposlední řadě, kdo někdy nějakou dobu
učil, velmi dobře ví, že sedm letních týdnů rozhodně na zotavenou nestačí. Leč
veřejnost vidí jen dva měsíce prázdnin a zbytek roku si podle některých
„extremistů“ jen hrajete s dětmi, takže o co vám jde? Nu, v mém
zamyšlení půjde o pracovní dobu učitele, která je podle našich zákonů stejná
jako všude jinde, tedy 40 hodin. Jenže
v reálu pracovní doba učitele nikdy nekončí. Domů si vlečete písemky, večer
děláte přípravy, vyřizujete rozhovory s rodiči, chystáte projektovou
výuku, přemýšlíte o problémech s nezvladatelnými dětmi i s dětmi
jinak problémovými.
Úředně je pracovní úvazek rozdělen na
přímou výukovou povinnost, která většinou čítá 22 hodin. Na každou výukovou
hodinu pak hodina přípravy. A jelikož školní hodiny jsou 45 minutové, do
šedesáti se doplňují dozory, porady, třídní knihy, administrativa….
Nelze zapomenout na opravy písemných prací,
sešitů a dalších nezbytných úkonů. Někteří vedoucí pracovníci pak lpí na
osmihodinové pracovní době svých zaměstnanců, konkrétně chtějí osm hodin na
pracovišti, aby jejich pracovní doba byla lépe kontrolovatelná. Pak by mohla nastat situace, že se buď
uprostřed odpolední výuky, nebo nekonečné klasifikační porady kantoři seberou a
odejdou pryč, neboť jim právě skončila pracovní doba. A přesčasy se ve školství
moc nenosí, protože na jejich proplácení nejsou peníze. Tak jak je to tedy
s pracovní dobou českých kantorů. Jistě, najdou se i tací, kteří opouští
školu se zvoněním, ale většinou si i tito „rychlíci“ nesou sešity s sebou.
A školu opouštějí proto, že jdou do druhého zaměstnání si něco přivydělat.
Většina pedagogů ale setrvává na pracovišti s cílem opravit, připravit,
vyplnit…Školu pak opouštějí v podvečer, pokud k tomu přibudou třídní
schůzky, pak v pozdních večerních hodinách.
Mnozí pak věnují dětem i svůj volný čas při organizaci mimoškolních
aktivit, výletů či exkurzí. Při všech těchto aktivitách jsou permanentně jednou
nohou v kriminále, protože člověk nikdy neví, co se může přihodit. Lze
tedy bez nadsázky konstatovat, že pracovní doba učitele v podstatě nikdy
nekončí. A nelze se divit, že poznámku o prázdninách mnozí nesou velmi nelibě.
Copak v jiných profesích někomu vyčítají dovolenou?
V kantořině navíc hrozí syndrom
vyhoření, jde o pomáhací profesi, která hodně vysává. V některých zemích
proto učitelům nabízejí po určité době za katedrou rok placeného volna, aby
cestovali, studovali, načerpali energii, kterou ve školství tak rychle
vyplýtvají.
U nás jim závidí prázdniny. Trochu smutné
porovnání.
Na poznámku,jak se máme,ze se máme,odpovídám většinou:Kdybys nebyl blbej a líp ses ucil,mohl ses mít taky. Případně - Ještě nejsi tak starej,dodelej si pedagogickou fakultu dálkově a budeš se mít taky. Většinou následuje: Bych tam dlouho nevydržel,brzy by mě zavřeli. A tím většinou diskuze končí��. Krásné léto,Jitko, a spoustu načerpané energie do dalšího školního roku. Ivča
OdpovědětVymazat