Pojem „svatá kráva“ známe z východních náboženství, ale lze ho směle uplatnit i v našich podmínkách. Svatých krav máme v současnosti dokonce několik. Třeba očkování, to je až úsměvné, jak naši mocní v demisi ignorují možnost přenášení nákazy a vytrvale rozdělují společnost brutální šikanou neočkovaných. To je ale dogma, o kterém dnes psát nechci, byť škol se týká velice. Chtěla bych zmínit jinou svatou krávu, tu, kterou ti nahoře vytvořili z online výuky. Již mnohokrát jsem psala, jaký je to zločin na dětech, jak se to podepsalo na malých žáčcích, prvňáky počínaje, přes dospívající až k maturantům. Tam všude jsem měla reálnou zkušenost a mohla psát i o tom, co jsem spolu s dětmi zažívala.
Vysokoškolský
pohled šel trochu stranou, byť jsem si o mrzačení vysokoškolského života
myslela své. Ovšem realita je, jako vždy, daleko zrůdnější. Několik
vysokoškoláků povyprávělo. A jelikož šlo
o lidi slušné a jemné, určitě došlo i k zjemnění celé té
brutální situace. Nicméně, je jasné, že zde se posvátná kráva v podobě online
výuky vyřádila důkladně.
Začněme klasikou, že se nově nastupující studenti vlastně nikdy pořádně nepoznali, přes ten trapný distanc prostě vztah nenavážeš. Pak fakt, že do reálné výuky se mohli vrátit nejdéle ze všech. Prý už jsou dospělí. Nu, přesněji bych to řekla tak, že jsou dospělí, ale ještě nepracují, tak se na ně vykašleme úplně nejvíc. Mnozí byli vyhozeni z kolejí nebo se naopak nemohli dostat domů. Přišli o krátkodobé i dlouhodobé brigády, protože je najednou nikdo nezaměstnal. Třeba v Praze se bez střechy nad hlavou nebo pravidelného příjmu žije opravdu „velice dobře“. A nejen v Praze, nelze být pragocentrickým. Je to všude stejný.
Pak je na čas pustili do poslucháren. Ale ten online tam byl
všudypřítomný. A třeba kombinace prezenční přednášky a onlinu je obzvlášť
výživná. Po reálné výuce vás vyhodí z budovy, nemůžete tam být jen tak. A
to bez ohledu, že tím „ jen tak“ by byla online přednáška. Nezájem. Do kavárny
to tak snadno nejde (dle stávajících nařízení je to pořád jiné), a online
hodina začíná hodně brzy. Nezbývá tedy než ji sledovat na mobilu někde v parku
nebo tramvaji cestou domů (to když máte štěstí a bydlíte).
V tramvaji se ovšem těžko řeší složité úlohy či
případná komunikace s vyučujícím, kterého většinou moc nezajímá, kde ho
sledujete. On vysílá, plní svou povinnost. Vy musíte také, bez ohledu na
prostředí, čas, situaci.
Poté musíte rychle přes celé město na seminář, kde je méně
lidí, tudíž může být prezenčně. A hned pak dva onliny. Ale kde je sledovat?
Do toho několik
doporučení, co si přečíst a jaké video zhlédnout, a najednou je tady večer.
A tak se připravuje pro život budoucí inteligence. Tedy jen ta, která má kliku na nějaké zázemí a dost trpělivosti a vlastně i odvahy tohle absolvovat. Při zkouškách samozřejmě nikoho tyto podmínky nezajímají, když neumíš, letíš. Reálně, nikoliv virtuálně.
O nějakém
vysokoškolském životě si mohou nechat jen zdát.
Jsou mladí, flexibilní, najdou si své i v tomto marastu,
naučí se v tom chodit. Případně se na celou vysokou vykašlou. Ale
potvrzuje se tu moje výchozí premisa, že se páše zločin na mladé generaci. Od
školky až po vysokou. A to vše za potlesku davu.
Já osobně to tedy vnímám jako skandální. Leč zdá se, že to
je to jediné, co s tím mohu udělat.
Dobrý den paní Jitko,
OdpovědětVymazatčtu Vás již velmi dlouho, ale zatím jsem nekomentovala. Velice děkuji za Vaše články týkající se způsobu výuky dětí a mladých lidí a dopadů on-line výuky a zavření škol na jejich životy. Úplně s Vámi souhlasím. Žasnu, kolik dospělých je s takovým způsobem života svých (našich) dětí smířeno. Mějte se hezky, Lívia Straková