pátek 8. prosince 2017

Osmiletá gymnázia

Jako dítě jsem je znala pouze z filmů pro pamětníky. Byly doby, kdy jsem moc nechápala, co je to prima, sekunda či sexta, která mi asi zněla nejvíc podezřele. Když se v porevoluční euforii osmiletá gymnázia vrátila na scénu našeho školního trhu, netušila jsem zpočátku, že se mi práce na takovém ústavu stane osudem. Že podobně jako kdysi Jaroslav Marvan budu dštít oheň a síru nad neznalostí septimánů, trápit se nad rozpustilostmi terciánů či bavit recesními vtípky divokých kvartánů. Pravda, to přinášela devadesátá léta, dnes už dávno recese školní lavice opustila, stejně jako myšlenka o výběrovosti osmiletých gymnázií. Dnes je studentem tohoto zařízení takřka každý, kdo má jen náznak nějakých ambicí (nemluvím o schopnostech) a má rodiče, kteří z mnoha různých důvodů nechtějí mít dítě na základní škole. Minimálně proto, že mít doma gymnazistu prostě je pro někoho něco jako společenský status. Tím ale nabylo na síle křížové tažení proti osmiletým gymnáziím, které sice existuje už řadu let, leč s velmi proměnnou intenzitou. Nyní znovu sinusoida odporu graduje, mluví se o likvidaci základních škol, které se stávají jen odkladištěm těch opravdu výrazně nestudijních typů (no, to ale jsou mnohdy i osmileté školy), ztrácejí svůj smysl a osmiletá gymnázia je likvidují. Na tom je překvapivě hodně pravdy. (Překvapivě proto, že to na první pohled vypadá, že střílím do vlastních řad, ale není tomu tak). Ruku v ruce s nedomyšlenou inkluzí totiž pak opravdu základní školy mnohdy ztrácejí vzdělávací status a stávají se z nich prapodivné ústavy s těžko definovatelným záměrem: prostor pro hlídání, socializaci či co se vlastně od takto vybrakovaných škol čeká? Nemohou za to ale osmiletá gymnázia, jak se velmi intenzivně podsouvá, ale špatně nastavený systém a hlavně státní přijímací zkoušky, které v podstatě zvládne každý, kdo umí trochu číst a psát (a pokud má papír z PPP nemusí umět ani to) a tím pádem musí být přijat. Logicky tak chce na gymnázium každý, gymnázia tím přicházejí o svůj nadstandard, základní školy o základnu a většina skutečných studentů a všichni kantoři o iluze. Jakmile se někdo na gymnázium dostane, drží se zde zuby nehty, vyloučit ho nelze ani v případě, že není schopen ničeho, neb zde plní svou povinnou školní docházku a tak nezbývá, než zatnout zuby a vydržet. Protože vzdělávat mnohdy nejde ani na gymnáziu ani na základní škole. Kritici, kteří toto vidí, pak našli úžasně jednoduché řešení. Zrušit osmiletá gymnázia! Vskutku revoluční myšlenka.

A při vší vážnosti tématu se mi stejně pořád vkrádá obraz paní uklízečky, právě z oněch devadesátých let, která se mě s vážnou tváří přišla zeptat na to , cože je to ta vlastně sekunda…., nemělo by tam být vteřina, pančelkoJ?
 Asi tak to mají i ti, co o celé této problematice rozhodujíJ

2 komentáře:

  1. Myslim, ze Prahu tento problem tak netrapi. Momentalne nastupuji silne rocniky a na 8leta gymnazia je strasny naval (co samozrejme znamena, ze jsou tady presne ti ambiciozni rodice). Ale nesouhlasim, ze kazdy kto umi cist a psat se dostane. Naopak, bez navstevy mnohych pripravnych kurzu neni sance se dostat. A to je byznis pro organizace a zarobek pro ucitele na zakladkach - neuci pataky zdarma ve skole, ale pripravuji je za penize na kurzech. A jasne rikaji, ze bez pripravy prijimacky deti nezvladnou, ze neni cas vsechno v hodine probrat a procvicit...
    Minuly rok treba na dve tridy gymnazia se hlasilo pres 300 deti. A prvnich 120 cistych jednickaru, takze zaden odpad, 73 procent splneneho prijimaciho testu nestacilo na prijeti...

    V Praze je jeste sance na nektera soukroma gymnazia, kde se plati, zajem je mensi a berou i v druhem kole.

    Ja myslim, ze by bylo dobre mit 8leta fakt jako vyberova pro extra sikovne, nadane a hlavne akademicky zamerene deti. Tedy min osmiletych. No asi tezko to bude vysledek nejake odborne delsi diskuse... Ministerstvo skolstvi jak znamo nevydrzi ani s ministrem na jedno volebni obdobi:-)
    Dana

    OdpovědětVymazat
  2. Dano, děkuji. S mnohým naprosto souhlasím, je to byznys, není čas, je to kontraproduktivní atd. Přivýdělek učitelkám třeba zrovna taková kontraprodukce je, myslím si:-) Nicméně, co se týká úrovně, tam fakt musím konstatovat, že klesla a často to vypadá, že jsou to i ti, co umí jen číst a psát. Ale jsou i jiní, samozřejmě, aby to nebylo tak kritické. A moc děkuji za názor:-)

    OdpovědětVymazat