Kdysi bývaly třídy narvané dětmi.
Bývalo i sedmdesát děti ve třídě.
To tedy nepamatuji, jen jsem to viděla v nějakém pedagogickém muzeu.
Bejvávalo...
Pamatuji ale čtyřicet dětí, to jsem na gymnáziu zažila já. Pár jich sice během prvního ročníku vyhodili, ale i tak, pětatřicet dětí je slušná nálož.
A to se bohužel vrací.
Pamatuji kupodivu i
doby, kdy se trendem stávalo méně dětí, s ušlechtilou myšlenkou, aby se učitel
mohl věnovat i jednotlivcům.
Pak přišly
doby, kdy počet dětí ve třídě snižovala klesající porodnost.
A jak se
dějiny opakují, tak ušlechtilé myšlenky vyšuměly, ideu nahradily prachy a počet
dětí ve třídách se začal zvyšovat.
Pak do toho vstoupil jakýsi populační boom, který zjevně úřady zaskočil, a ačkoliv trvá již dvacet let, nikdo ho moc neřeší.
A třídy jsou opět našlapané.
Učit třicet a více dětí je učitelské peklo.
Vůbec tím ale nemyslím, že by děti byly
nějak nevzdělavatelné. Je to prostě o tom, že se tímto množstvím škola mění v továrnu,
neosobní a nevlídnou, jen jakousi výrobní linku, která na konci vyplivne desítky
absolventů. S papírem, razítkem, ale bez vzdělání a bez vztahu k poznávání.
Prostě to nějak v té mnohohlavé džungli přežili.
Z pedagogického pohledu je rozdíl v počtu dětí ve třídě docela markantní. Třída kolem dvaceti žáků je taková ideální: učitel má šanci každému věnovat pozornost, žáci se cítí víc zapojení a vzduch ve třídě je snesitelný.
O tom, že je to lepší pro děti, o tom ani nediskutuji. Existence v menším kolektivu je určitě přijatelnější než v davu, který může být vším možným.
Když se počet dětí přehoupne
přes třicítku, žáci se ztrácí a učitel se promění v dirigenta obrovského orchestru – jen
místo hudby se snaží zkrotit chaos, hluk a neustálý zmatek.
Nemám nic
proti moderním vychytávkám, skupinové práce, digitální pomůcky … Ve velkém ale ani tohle nejde. Tedy jde, ale bídně..
Navíc, nic nenahradí, když si můžete s někým v klidu promluvit, vysvětlit mu něco zrovna tak, aby to pochopil.
A to při třiceti studentech už bývá trochu „mission
impossible“.
Takže ideální třída?
Kolem dvaceti žáků. Dost místa pro učení, trochu prostoru pro legraci,
a hlavně žádný chaos, při kterém učitel přemýšlí, jestli je víc školní třída
nebo středověké tržiště.
Jenže je to dost utopie. Ve státním školství určitě.


Žádné komentáře:
Okomentovat