Dlouho jsem to tušila, ale s postupujícím časem je to čím dál jistější, na televizi se skoro nikdo nedívá.
Respektive skoro nikdo mladý.
Potvrzují to občasné rozhovory
s dětmi a studenty, kteří se na dotaz ohledně televizní tvorby tváří dost
nechápavě.
Proč by se měli jako dívat?
Není důvod jim nevěřit.
Televizní marketéři si to sice z nějakého záhadného
důvodu odmítají připustit a neustále se jako Sisyfos snaží přilepit mládež k obrazovkám.
Nebo alespoň k i vysílání.
Marně, logicky.
Dneska letí úplně jiná média než televize, což je v měsíci, kdy se u nás připomíná výročí jejího spuštění, pro televizi asi smutná zpráva.
Ale takový je život.
V padesátém třetím, když vysílání zahajovali, to byla logicky
velká sláva. Skoro zázrak. Malá blikající bedýnka, většinou jedna v ulici či
v paneláku. Na sledování se pořádaly sousedské seance.
Taková zpráva může dnešní konzumenty virtuálního světa skoro
až zaskočit. Jako že se jdu k sousedům koukat na telku? To je tedy trapný😊…
Zdá se neuvěřitelné,
že jde jen o sedmdesát let. V historii jako když mrkneš…
Nabídnout dětem povinně sledovat nějaký film, jako tomu bývalo kdysi, dnes samozřejmě není možné. Doporučit ano, přesto to většinou ignorují. Staré filmy jsou pro ně většinou moc pomalé, málo akční. A ty moderní zase sledují všude jinde, jen ne v televizi. Ostatně,
i mobil je dnes
lepší příjemce než byl kdysi v televizním pravěku samotný televizor.
Společné sledování programu už rovněž dávno nepatří k vyhledávaným rituálům.
Otázkou zůstává, jak
tedy s televizním vysíláním naložit, aniž by se člověk dostal do rozporu s nějakým
zákonem, když kupříkladu poplatky platit prý budete muset ať televizi máte nebo
ne.
Jestliže může být něco zákonem vnucováno, neznamená to také,
že mohou přijít další vynutitelné (nebo naopak zakázané) platformy? Není to
nežádoucí precedens? A jak vlastně s takovým
přístupem nakládat?
Každý psycholog vám potvrdí prastarou pravdu, že většinou
nejvíc stojíme o ty, co nás moc nechtějí. Ve vztazích.
Tedy otázka je taková, zda si něco podobného může dovolit i
veřejnoprávní médium, které nejvíc stojí o mladé, kteří se na televizi ale fakt
už dávno nedívají a opravdu o ni nestojí?
A ti, co ji sledují, ať už – překvapivě – se zájmem, nebo prostě z nutnosti, protože nic jiného jim nezbývá, tak ti vlastně televizi vůbec nezajímají. Pořád dokola jim servíruje jakési okoralé menu normalizačních filmů či nějakých blbostí, straší je čímkoliv je možné, ale
o nic smysluplného
se nesnaží.
Naopak, honí se za nějakou chimérou, jako pes za ocasem.
Chce k televiznímu vysílání přikovat mladou generaci. Takové nabírání vody
cedníkem, ale to zjevně nikomu nedošlo. Nebo došlo, ale proč to nedělat i
nadále, za veřejnoprávní peníze a zvyšující se poplatky je to jistě lukrativní
činnost.
Takže zbývá asi už jenom dovysvětlit, jak je možné, že všudypřítomná reklama zapleveluje
i veřejnoprávní program, byť v kabátku sponzora
vysílání? Divné, ne?
Znám mnoho diváků, kteří na sledování
čehokoliv rezignovali právě kvůli reklamám. Ovšem v obcházení zákona jsme
tady u nás velmistři, tak proč nemít nějaké reklamy i na veřejnoprávní obrazovce, že?
Navíc to celé vypadá tak, že navzdory nesledování budou
muset platit zvýšený koncesionářský poplatek všichni. Není zjevně obrany.
Na druhou stranu si
říkám, že někdy ten pohár přetéci musí. Tak třeba tomu bude nyní. Protože kdyby
se pořád jen ustupovalo, kam by to asi vedlo?
Hodiny, které jsem letos strávila u televize, bych spočítala na prstech ruky. Přestala mě bavit. Už ani nesleduji Tv program. Až včera jsem se dozvěděla o seriálu Metoda Markovič: Hojer. Prý skvělý. Tak na ten se ráda podívám.
OdpovědětVymazat