úterý 4. dubna 2017

Vědomostní soutěže

Nemyslím tedy ty televizní, které zjevně mají svůj boom již dávno za sebou, protože dnes se mnohem více soutěží v různých formách reality show či výměn jednotlivých členů rodiny. Vědomosti prostě už dávno nefrčí. Škola je ale odjakživa několik kroků za realitou, proto ve školním prostředí ještě na nějaké vědomostní soutěže narazíte. Většinou se jim říká olympiády a prolínají se napříč celým vzdělávacím spektrem. Existuje tedy olympiáda zeměpisná, matematická či olympiáda z češtiny. Jenže v oblasti tohoto poznávacího soutěžení je třeba nastavit nějaká měřitelná kritéria, která většinou ruší veškerou kreativitu. Protože zatímco současným trendem, aktivně infiltrovaným do školství, je tendence nic nevědět, ale všechno si najít, moc neznámkovat, ale všechny chválit či třeba vůbec nestresovat, ale vytvářet permanentní pohodu, v oblasti soutěží tomu tak úplně nejde. Protože jak potom stanovíte vítěze, jak ohodnotíte jejich práci, jak proběhne závod bez kapky nutného stresu? Asi i proto je velmi častým jevem klesající zájem dětí o podobné typy mimoškolních aktivit. Učitel, který chce své portfolio vylepšit ukázkou úspěchů svých studentů v nějakém kole vědomostních olympiád, musí provést náročný, takřka profesionálně odborný nábor. Využít všech pouček, kterých využívají lovci hlav, kteří sice mají jiný cíl, leč průběh lovu může být takřka totožný.
A totiž lákání, sliby, vysvětlování, přemlouvání, nabízení různých výhod. I tak ale docílit úspěchu v podobě účasti na mimoškolní aktivitě, která je naplánovaná na dobu mimo vyučování, je takřka nemožné. V době výuky se některým mimořádně vytrvalým lovcům ještě občas daří. A tyto úlovky  pak zaplňují ony českou školní inspekcí žádané kolonky o mezipředmětových vztazích a přesahu vzdělávání. Zlepšují statistiky. Vytvářejí aktivní image některých škol. I když většinou (samozřejmě jsou výjimky) děti moc velký zájem o soutěže nemají. Většinou jsou náročné na čas, musí se na ně intenzivně připravovat a celé je to většinou exaktně hodnocené. Sice ne známkami (to už by byl tak velký stres, že by se do celého „problému“ jistě pustila média), ale i tak. Být první v matematické olympiádě je jistě pěkně, ale na konci výsledkového žebříčku jsou zaznamenaní i ti poslední. A s tím většina dnešních studentů neumí moc pracovat, protože trend chvalte, chvalte, vede k tomu, že si někteří myslí, že pro jejich vzdělání úplně stačí do té školy přijít. Už to je přeci úspěch, důvod k pochvale. Nu, trochu sarkasmu nakonec, ale i ten přeci ke škole patří. A následuje zamyšlení nad olympiádou z dějepisuJ, protože dějepis je moje alfa a omega.
    Dějepis je tak trochu popelkou současného vzdělávání. Sice společností hýbou rádoby vznešená hesla, že historie je učitelkou života, či že kdo nezná svoji historii, musí ji prožít znovu, ale v reálu jsou tyto notoricky známé citace už jen takové vyčpělé floskule. Historie nikdy nikoho nic nenaučila, poučení si z ní nikdo nebere, a že bude někdo něco prožívat znovu je všem srdečně jedno, protože nic se neopakuje stoprocentně a oni navíc mnohdy ani neví, že něco podobného už tady bylo. To samozřejmě samo o sobě neznamená, že by dějepis neměl mít své pevné místo ve středoškolském vzdělávání. Ba naopak, jsou i studenti, kteří se o dějiny zajímají. Popelku z dějepisu spíš činí jeho neupotřebitelnost na trhu práce. „Dějepis mě neuživí,“ konstatují většinou maturanti a i ti, kteří by se mezi starými listinami a dávnými daty cítili jako ryby ve vodě, pragmaticky vybírají obory, které lze z hlediska dnešního života nazvat lukrativními. Nebo minimálně lukrativnějšími než historik. Takový ekonom, manažer či developer mohou mít historii jako koníčka, ale živit se jí nebudou. Proto se mohou vyřádit ještě v době studia v dějepisných olympiádách. Užít si toho historického poznání, souvislostí, radosti z objevování. Potíž je ale v tom, že víceméně žádná podobná soutěž neexistuje. Dějepisné olympiády jsou založeny na memorování faktů  a naučení se ohromného množství dat a událostí. Tedy vše, proti čemu všichni reformátoři českého školství vedou mnohdy až fanatické křížové výpravy, se v dějepisných olympiádách recykluje v plné kráse. Soutěž pro mladší věkovou kategorii je sice ohraničená nějakým univerzálním tématem (letos je to třeba Marie Terezie), ale vybádat nic nového nemusí. Jen se naučit z paměti. Největší invenci tady pak představuje luštění přesmyček.
Vyšší stupně pak svoji jednotnou olympiádu vlastně nemají, sem tam se ale objeví několik kreativců, kteří se o něco chtějí pokusit. Ti pak studenty lákají Na pivo s Karlem Velikým či na soutěž s mediální záštitou, která má centrum v Chebu. A zatímco vyrazit na pivo znamená být hravý a flexibilní, takže jde víc o herecké etudy, do Chebu se vypravíte jedině s důkladnou a obří faktografickou vědomostní základnou. Takže zase nic nového pod sluncem, či li nejde o vlastní proces historického objevování, porovnávání či jakéhosi vlastního poznání, ale o docela obyčejný sitz flajš, tedy o obří sumu fakt a dat. Což jsou metody, které všechny kritiky (ale i obyčejné školní inovátory, kteří chtějí dějiny učit trochu jinak) zvedají ze židlí a jsou pro ně úplně stejně dráždivé, jako rudý hadr pro býka.

Aby nedošlo k mýlce, já si všech těch organizátorů nesmírně vážím, jejich soutěží se se studenty většinou aktivně účastním a nikterak nechci zpochybnit práci všech, co podobné soutěže připravují. Jen mě zaujalo, že prostě neexistuje žádná soutěž, která by nějak reflektovala to, co vlastně od školní historie chceme. Bádání, hledání souvislostí, pochopení historických zákonitostí. Ale to je asi úděl vše olympiád. Minimálně těch vzdělávácíchJ

Žádné komentáře:

Okomentovat