Už dávno jsem srozuměna s tím, že kantor musí čas od
času vydržet nejapné připomínky svého okolí ohledně prázdnin, krátké pracovní
doby, obědům ve školní jídelně či jízlivých poznámek na to, že hodina má
jen čtyřicet pět minut. Po pravdě řečeno jsem se kdysi domnívala, že se vůči
podobným připomínkám stanu imunní a třeba klasické poznámky o neustálém volnu,
hraní si s dětmi či dovolené v podobě školního výletu či lyžařského
výcviku mě nechají v naprostém klidu. Tato premisa se bohužel ukázala
naprosto chybnou.
Kupodivu, nerozčiluji se tolik nad dětskými nedostatky,
jejich křik, nejapné poznámky či nekonečný rejstřík rozmanitých výmluv, mě
většinou nechávají v klidu. Když ale stejně nejapný repertoár na mě
zkoušejí rodiče či jiní dospělí lidé, rychle ztrácím svou léty pracně nabytou
vyrovnanost. Žádat pochopení od tatínka, který vám vehementně tvrdí, že jeho děti
marodí, zatímco vy dobře víte, že všichni, včetně těch školou povinných, odjeli
na mimosezónní zlevněnou týdenní lyžovačku do Alp, je dost obtížné. Stejně jako
posléze chtít od jeho dětí, aby nelhaly.
Dospělá varianta
ve mně, přirozeně, budí obzvlášť silný pocit rozladění. Zejména, když jde o
lidi, kteří se nějakým způsobem aktivně prolínají s mým životem, které
potkávám nebo se s nimi dokonce vídám pravidelně. Kdybych jim alespoň
mohla říct, že lžou nebo mají nejapné poznámky. Ale to dost dobře nejde,
protože dospělé lidi nevychovávám.
A také mi někdy
trochu chybí odvaha. Kdykoliv si totiž vzpomenu, že po podobném odhalení většinou
nastane drsný verbální souboj, nechce se mi dráždit hada bosou nohou a raději
si své poznatky nechám pro sebe. Není to
asi nic k chlubení, ale je to i cesta k zachování určité dávky
duševního zdraví. Dobře vím, že ve školství je psychická vyrovnanost zlatou
hřivnou a udržet si ji dlouhá léta je vskutku obdivuhodné.
Znám samozřejmě řadu kantorů, kteří to dokázali a i po
čtvrtstoletí stráveném za katedrou jsou pevní jako skála a jejich autorita
z nich vyzařuje na hony. Někteří učí ještě déle a to už je podle mého
takřka na medaili za odvahu, protože dnešní děti jsou úplně jiné než ty před
třiceti lety, a pokud jejich výchovu zvládá stále stejný (a vyrovnaný) jedinec,
je prostě nejen schopný, ale hlavně statečný.
Možná by se měla
odvaha všeobecně víc zdůrazňovat a začít třeba systematicky oceňovat, protože
zkrotit znuděnou třídu deváťáků a zachovat si při tom vlastní důstojnost, není
úplně snadnou aktivitou. Ale na to, podotknou jistě věční oponenti, existují
přeci pedagogické školy.
Nu, zrovna nedávno
jsem hovořila s čerstvým absolventem fakulty, který se mi svěřil, že
rozpustilého žáka základní školy během své studijní praxe nepotkal. Sice
nastudoval tuny teorie, zná všechny metody tvorby ŠVP i RVP, ví, co je
dyslektik i dysgrafik, chápe inkluzi i veškeré alternativní metody, leč
postavit se před rozdivočelou devítku (čímž nemyslím zbraň)si netroufá.
Ovšem podle mého
by si měl každý pořádně rozmyslet, než se pustí do studia pedagogiky a hlavně,
zda to vypětí doopravdy zvládne, aby nakonec neskončil v péči psychiatra.
Když tak o tom přemýšlím, příliš světlé zítřky nevidím. Ne,
že bych chtěla být a priori pesimistkou, ale pokud jde o konečný efekt
současných vzdělávacích trendů, není moc velký důvod k optimismu. I když
netvrdím, že jde o premisu stoprocentní.
Snáz si ale umím
představit zhroucenou učitelku z Obecné školy než statečného Hnízda
z téhož filmu. A úplně nejlépe mi jde vizualizace americké Džungle před
tabulí.:)
Pomohl by sabatikl?
OdpovědětVymazat