Není úplně dobrou
nálepkou, když o někom řekneme, že je to šprt. Ba skoro bych si troufla tvrdit,
že v konotacích všeobecného vnímání jde skoro o nadávku. Vizuálně snadno
ztotožnitelnou s Mazánkem ze starých školních filmů o Cestě do hlubin študákovy
duše. Případně Hujera z Marečku,
podejte mi pero. Dnes často mediálně zobrazován jako fyzicky slabý jedinec,
mnohdy oběť šikany, kterou na něm provozují ti krásní, přitažliví,(všeho)
schopní. Jistě, nadsázka.
Když jsem ovšem
dostala konkrétní a jasnou otázku, jak já osobně vnímám šprty, přivedlo mě to
trochu do rozpaků. Ne snad, že bych měla ke šprtům nějak negativní vztah, spíš
naopak. Docela jim fandím. Jak to ale
pojmenovat?
Začala jsem o nich uvažovat. Suše sdělit, že šprt rovná se
jedničkář, by znamenalo studenty se samými výbornými veřejně degradovat, což
rozhodně nemíním. Za negativní nálepkou šprta se totiž často skrývá i vlastní
neschopnost či závist, je jednoduché čísi snahu a výsledky shodit pohrdavým, že
někdo je šprt. Navíc se tím vlastně většinou obhajují vlastní neúspěchy: „Já
mám pětku, tedy nejsem šprt, což je dobře…J“
Představa, že se dobrých výsledků dosahuje jen klasickým
šplhounstvím, což je další všeobecné synonymum pro šprty, mi ale připadá dost
zavádějící. Kromě toho si myslím, že snaha docílit dobrých výsledků bez
viditelné aktivity, přesněji řečeno bez těch pozitivních„šprtounských“
atributů, prostě nejde.
Mohu ale s čistým svědomím říci, že šprtům fandím, když
při představě právě takového klasického „mazánka“ se mi ježí vlasy na hlavě?
Musela jsem se
podívat do lavic mezi současné studenty, co se vlastně pod tím prastarým
termínem skrývá. Dnešní mládež má sice většinově úplně jinou terminologii,
včetně školního slangu (třeba termín bajle či sardel, běžný za našeho školního
dětství, již takřka neznají), nicméně šprt přetrvává. Bohužel, většinově právě
jako nadávka. Jenom minoritně bývá vnímán s nadhledem, shovívavě, jako
taková drobná anomálie u těch, kteří nemají v životě jiné radosti, než jen
dobré školní výsledky.
Pokud se pak sejde taková třída (a zažila jsem osobně), kde
je dehonestující nejen označení šprt, ale jakékoliv dobré výsledky, protože in
je nic nevědět, vytočit kantora doběla a zachovávat stoicky zachmuřenou tvář,
kterou zcela jasně dáváme svému okolí najevo, že rostě o žádné vzdělání
nestojíme, pak vzniká velmi demotivující prostředí. Všichni víme, že je to
póza, která odezní, ale být členem takového kolektivu se samými jedničkami chce
opravdu silné nervy. Většinou tito jedinci nevydrží a odchází tam, kde se ještě
postaru glorifikují znalosti, schopnosti či docela obyčejná snaha, která není
shazována posměškem, že jde o šprtounství.
Klasického podlézavého šprta jsem už dlouho v lavicích
nepotkala. Přesto se někdy vyskytují jedinci, kteří si podobnou nálepku školním
životem nesou, a většinou jim ji nikdo neodpáře. Dětský kolektiv je
v tomto naprosto nemilosrdný. Když o něčem rozhodne, nejde jinak.
Ostatně, nikdy tomu nebylo jinak, z čeho by také
čerpaly výše zmíněné klasické filmy ze školního prostředí? Přestože se počítá
s určitou autorskou licencí a nadsázkou, zcela jistě scénáristé čerpali
z vlastních zkušeností a zážitků. Někteří dokonce šli tak daleko, že
vytvořili kompilát několik typů, takže výsledný šprt byl pak docela děsivá kreatura.
Klasickou zákonitostí ovšem je, že právě takové kreatury trvale pronikly do
veřejného povědomí a klasického šprta si tak dnes představuje téměř každý. Pokud
byste se podobnému faktu nějak divili, většinou vás okolí sekne otázkou:
„Ty snad znáš sympatického šprta?“
Ano, znám. Je jich
plno, dětí s přirozeným zájmem o poznání, snaze být úspěšný, hodně toho
vědět a v neposlední řadě mít i ty pěkné známky. Jen se jim prostě nesmí
říkat šprti, protože to je, ať se nám to líbí nebo ne, pořád vnímáno negativně.
Já osobně těmto „šprtům“ hodně fandím, protože hodně vědět by mělo být in. Když
sice začnete pátrat ve svém okolí, většina lidí se raději hrdě hlásí
k tomu, že jako dítě patřili k lumpům, grázlům či záškolákům. Za to
se (paradoxně) dnes nikdo nestydí. Těžko ovšem narazíte na někoho, kdo vytáhne
z hlubin svého povědomí, že vlastně patřil ke šprtům. To je ale
statisticky nemožné, protože všichni k těm zlobivcům patřit nemohli, i
vzorní a šprti mají své procento existence. Tehdy i nyní.
Možná by se měl objevit nějaký sympatický šprt ve filmu. Aby
vytlačil z kolektivní paměti nezapomenutelného Mazánka a nastolil jiný
trend. Totiž, že být šprtem nemusí být jenom nadávka. Vždyť jak jinak se třeba
naučíte slovíčka či fyzikální pravidla, než že se je dokonale našprtáte? A nemusíte u toho být podlézavě nechutný,
prostě se jen klasicky šprtáte. Já totiž na trénovanou paměť hodně sázím. Jen
tak vám (i našim dětem) mozek jako sval nezakrní. Což může být první krok na
cestě k rehabilitaci šprtů. Jenže když budou v kurzu pořád jen
záškoláci, mají šprti prostě smůlu.
Sympatický šprt byla Hermiona z Harryho Pottera.
OdpovědětVymazatVendula