pátek 8. března 2024

Hodnocení spokojenosti

 Velmi často, spíš tedy vždycky, po nějakém nákupu či přijetí služby dorazí mail, kde máte daný produkt či službu zhodnotit. 

Někdy tak činím, někdy mě to obtěžuje, tudíž žádaný dotazník nevyplním. Prostě, podle nálady.

Občas ale přemýšlím, k čemu to je? Zda je to vůbec objektivní? Jestli se k lidem, které takto hodnotím, ta zpráva vůbec dostane? Přesněji řečeno, zda se k nim dostane ta pozitivní zpětná vazba. O té negativní bohužel nepochybuji, často je to asi ona hůl na psa, kterou si vždy najdeme. 

Jako spotřebitel totiž žádnou reflexi nevidím. A ť píši kladná hodnocení či záporné recenze. Nic nevidím.

 Kupříkladu moje "oblíbené" O2. Již mnohokrát jsem psala názor na jejich přístup, ale je to pořád stejné.  Nic nového pod sluncem, žádná změna. 

   Recenze zboží naopak, ty beru jako potřebné. A užitečné. Sama je nejen tvořím, ale i čtu. Abych alespoň namátkově tušila, zda onen výrobek má šanci přežít záruční dobu či zda je to jen navoněná bída. Zda to opravdu funguje či je to jen reklamní trik. Často mi pomohly se rozhodnout. Stejně často mě uchránily od nevhodného nákupu. Ale stejně často mi byly k ničemu. Buď jsem skočila na špek nebo jsem prostě měla smůlu a moje zakoupené zboží napsané recenzi vůbec neodpovídalo. 

Budiž ale, jde o věci. 

  Rozporuplnější je podle mě hodnocení lidí. Většina zákazníků má totiž tendenci hodnotit v okamžiku, kdy je naštvaná. Nemá dobrou náladu. 

Neříkám, že negativní přístup nemá být po zásluze kritizován. 

Ale občas mě napadá, zda lidé také píší ty pochvalné pocity? A jestli se ty pochvaly k oněm dotyčným vůbec dostanou?

Často třeba vidím, slyším, čtu / a někdy i píšu/ kritiku na Poštu. Jít si tam pro balík či cokoliv zařídit bývá často za trest.

 Když se to sejde s mojí nenáladou, nebo když se ke mně nechovají hezky, patřím k těm, co to dají znát.  

Ale zrovna tak se snažím dát najevo i svou spokojenost. Poslat pochvalu. Kupříkladu na naší paní doručovatelku, která opravdu poctivě zazvoní a zjišťuje, zda jste doma, aby předala zásilku. Na rozdíl od jiných, kteří rovnou hážou papírek s informací, že jste nebyli zastiženi. Navzdory tomu, že z domu paty nevytáhnete.    

Nějakou náhodou  ke mně ale doputovala informace týkající se oné dobré poštovní ženy, že se k ní žádná pochvala nedostala. 

Nevím, zda je to náhoda či běžná praxe. Jako že kritiku si slíznete, pochvala je zbytečná, tu vám nesdělíme....?

  Sama vím, co takové anonymní hodnocení vaší práce může způsobit. Stačí jedna zlomyslnost, aby se vám zkazil den. A nejen den.

Zejména,  když na anonymním hodnocení visí kupříkladu výše vašich odměn a jedna jedovatost okamžitě smázne všechna předchozí  pozitiva. 

   Navíc, jde hodně o pocity, dneska jsem v nenáladě, tak kritizuji. 

A že to dneska bylo v pohodě, co bych chválil, to je snad samozřejmé. 

Vždycky u toho při vyplňování oněch vtíravých dotazníku přemýšlím, jak moc je to umělé

 a jak moc to kupříkladu dokáže ovlivnit něčí pracovní osud. 



Žádné komentáře:

Okomentovat