Někdy mě napadá, / a také dost děsí/ že všudypřítomný Velký bratr se nejen vrátil / to už dávno/, ale že už nás natolik prorostl, že fakt není uniku.
Kamery, čipy, virtuální
stopa.
Kontrola na každém
kroku. Spolu s ní hodnocení.
Recenze od každého za vše
možné.
Přiděluje se počet
hvězdiček za cokoliv.
Ale i od kohokoliv.
Recenze kam se podíváš😊.
Mílovými kroky se určitě
blížíme i k hvězdičkování sebe sama.
Nedávno jsem byla u
lékaře a sotva jsem vylezla z ordinace, už mi na mobilu blikala výzvy, ať
ohodnotím nějakým počtem hvězdiček.
Jistě, lze to vypnout,
nevnímat, ignorovat. Ale už ten fakt, že to existuje a každý si vás tam může
hodnotit, jak ho napadne....
Nabízí to samozřejmě
takovou lehce satirickou představu blízké budoucnosti:
Představme si kupříkladu
vizi, že se probudíme, a než si stihneme vyčistit zuby, už vám přijde e-mail:
„Jak jste byli spokojeni
s vaším spánkem? Dejte nám vědět a pomozte zlepšit naše služby!“
A vy napálíte hvězdičky,
dneska to prostě nebylo nic moc, blbě jsme se vyspali, tak budeme také
negativně hodnotit….
Tak, dobré ráno,
světě recenzí!
V reálu to vlastně tak
nějak funguje. Žijeme v době, kdy veřejná kontrola už dávno není
výsadou inspektorů a komisí.
Je to volnočasová
disciplína, kterou trénujeme každý den, ať už veřejně hodnotíme doktora, který
nám zachránil život (ale měl nesympatický pohled), nebo kurýra, který nám
přivezl pizzu (o celou minutu později, než sliboval).
Prostě dnes nemám náladu,
blbě se vyspím, tak napíšu negativní hodnocení.
A my to většinou bereme
vážně!
Vždyť co by to bylo za
svět, kdyby se každý nemusel neustále snažit zavděčit komisi složené z
neznámých lidí za displeji?
Vstoupíte do
ordinace a doktor vás ani pořádně nepozdraví?
Dvě hvězdičky!
Servírka přinese kávu,
která je přesně taková, jakou jste si objednali?
No a co? To je přece její
práce.
Ale kdyby byla o
stupeň studenější nebo se netvářila dost nadšeně, hned by dostala verbální
facku v komentářích. Nula hvězdiček.
Recenze jsou svým
způsobem fajn určitě je nechci zatracovat. Kupříkladu když hledáte dobrý hotel
nebo se chcete vyhnout restauraci, kde na vás číhá salmonela.
Ale zároveň
si myslím, jsme se dostali do bodu, kdy se každý stal potenciálním terčem
digitálního lynče.
Jsem nespokojen, natřu mu
to na netu.
/a to pořád
zůstávám u recenzí, další formy digitálního násilí dnes nechávám být/
Lidská nespokojenost se
proměnila v zábavní průmysl.
Pokud někdo udělal
svou práci dobře, většinou to bereme jako samozřejmost a jdeme dál.
Pokud ale někdo
udělal sebemenší chybu nebo nám prostě nebyl sympatický, vytasíme se s
rozhořčeným negativním textem a naservírujeme mu online trest.
Hodnocení na
vás dneska vyskakuje všude. Po návštěvě u zubaře hned vyskakuje dotěrný příkaz.
„Nezapomeňte po
ošetření ohodnotit lékařův výkon!
Očekávám, že brzy bude
následovat dotaz:
„Byla vaše anestezie
dostatečně rychlá? Bylo vrtání v souladu s vašimi očekáváními?“
A vy napíšete virtuální
vysvědčení, asi tak tři hvězdičky, protože přeci jenom něco zabolelo.
Není asi
daleko doba, kdy kupříkladu půjdeme na úřad a paní za přepážkou se na nás bude
dívat s americkým ( pro mě vždy trochu podezřelým) úsměvem. Ona
se logicky bude usmívat ne proto, že by byla milá, ale protože ví, že
pokud se dneska špatně zatváří, její kariéra visí na vlásku.
Někde to tak dokonce
funguje už nyní.
A někde zase vůbec,
takže se tam jako zákazník cítíte spíš jako vetřelec.
Je to zatím takové ode
zdi ke zdi.
Baví mě představa, že se
to kupříkladu otočí.
Vstoupíte třeba do
kavárny a než si stihnete objednat kávu, barista vám podstrčí tablet:
„Jak jste dnes naladěni?
Očekáváme minimálně čtyři hvězdičky za vstupní úsměv! Vaše celková spokojenost
s tímto ránem ovlivní naše služby.“
Nebylo by to zajímavě
reciproční?
Třeba bychom si konečně
všimli, že žít pod neustálou hrozbou veřejného hodnocení není tak úplně
pohádka.
Možná bychom se naučili
být trochu shovívavější. Možná bychom si všimli, že někdy není třeba někoho
okamžitě seřvat v recenzi, jen protože měl špatný den. Možná… ale asi ne. Radši
se vrátím ke svému textu.
„Jak jste byli spokojeni
s tímto fejetonem? Dejte vědět v komentářích!“
Vtipný závěr :) Dávám plný počet :)
OdpovědětVymazatJeště víc než žádosti o recenze mě rozčilují "cookies". Taková otrava!
Jitko, přeji Vám krásný víkend :)
Přesně, to mám podobné. A ještě jako si to někde rádoby vtipně přeloží a nabízí vám, vezměte si sušenku... Uf. Ale Majko, děkuji za recenzi:-) a přeji taktéž krásný víkend.
OdpovědětVymazat