Ta naše zatím není. Naopak.
Neustále se scházíme a řešíme, jak dětem pomoci, jak výuku zpestřit, učinit
tzv. zábavnější. Řešíme, co s těmi, co školu nezvládají, řešíme, co
s těmi, co školu neřešíJ
a moc do ní nechodí, prostě pořád něco řešíme. Často i legislativní změny,
kterých je kupodivu ve škole jako máku. Objevují se nejen s cyklickou
pravidelností, ale občas i záludně v nečekaných časech, nejlépe o
prázdninách, kdy se tak trochu počítá, že se jich i ti bystří všimnou
s určitým zpožděním. Je pak možnost se po nich dobře vozit. Řešíme často
ŠVP i RVP, o kterém si mnozí dodnes naivně myslí, že jde o velkou revoluci
oproti osnovám, protože dává školám velkou svobodu v tom, jak a co učit.
Není to tak, samozřejmě. Prostě se to jen jinak jmenuje. Když ale chci (zcela
dobrovolně) překopat ŠVP a učit dějiny jinak, nemohu. S odůvodněním, že
ČŠI vyžaduje, aby děti prošly klasickým kolečkem současné výuky dějepisu - tedy
pravěk- starověk- novověk- moderní dějiny, minimálně třikrát
(vlastivěda, druhý stupeň ZŠ či nižší osmileté
gymnázium, SŠ či vyšší osmileté gymnázium). Bez ohledu na volání veřejnosti po
větším důrazu na moderní dějiny. Aby se pak na to konto mohli zase všichni do
škol navážet, že ty moderní dějiny prostě nedělají. Jiný příklad je
v klasických předmětech, které se vyskytují v našich školách takřka
od vzniku povinné školní docházky. Pokud chcete učit jinak, je to experiment.
Jistě zajímavý, ale děti se pak nedostanou na VŠ, kam mnozí pořád ještě chtějí,
protože tamější přijímačky jsou vytvořené právě z fragmentárních znalostí
oněch klasických předmětů. Takže spojit třeba chemii, fyziku a biologii do
jednoho moderního a progresivního předmětu, dle anglosaského systému nazvaného
třeba science, nelze, neb děti by neudělaly přijímací zkoušky na VŠ. Ba ani
státní maturitní zkoušku, která je postavena na stejném principu. Nebo učit tak
samozřejmě lze, ovšem s tímto podstatným rizikem. A tak je to pořád
dokola. Celé to nakonec rozčísne objevná myšlenka odkudsi z vyšších míst,
že je třeba do škol vrátit brannou výchovu, pozemky a dílny…! Napadá mě
v té souvislosti, zda není mnohem lepší být vyhořelá sborovna, a neřešit
nic! Jen slepě vykonávat příkazy a plnit zásadní roli, ke které české školství
směřuje (lépe řečeno vlastně už ji plní), hlídání dětí v době, kdy jsou
jejich rodiče v práci, případně si potřebují od svých ratolestí
odpočinout.
Žádné komentáře:
Okomentovat