Mám takový zjednodušený pohled na některé nevyhnutelné změny
a na to, jak se někde brání pokroku. Jistě jsou v tom i jiné atributy, ale toto je můj pohled běžného,
koncového uživatele, který ve finále na tyto aktivity doplácí.
První je „moje
oblíbená Česká pošta.“ Zde bych minimálně množstvím textu mohla konkurovat
Čapkovi, ale na rozdíl od něho by moje Pošťácká pohádka rozhodně nebyla laskavá a plná
pochopení. A to dnes ani nechci kritizovat věčné fronty či fakt, že balík do ruky
mi ještě nikdy do ruky nedošel, nebo že slogan:
„Dnes podáte zítra dodáme“ je
v podstatě klamavá reklama. Spíš mě zaujalo, jak to pošta řeší. Má
obrovskou konkurenci, v podobě sms zpráv, mailů, zásilkoven…. Poštovní
řešení je takové, že zdražíme! Ne, že zlepšíme služby, aby stálo za to je
využívat. Naopak. Ty věrné šílence, kteří stále využívají služeb tohoto
molochu, vyždímáme ještě víc. Posledním
geniálním výmyslem je dvojstupňové doručování, za doručení ze dne na den si připlatíte. No,
poštu už moc nevyužívám, i tak by mě zajímalo, jak se to bude kontrolovat či
reklamovat. Zaplatila jsem první stupeň doručení a dopis došel za dva dny.
Někdo mi ty peníze vrátí?
To těžko, je to prostě jen další forma zdražení.
Stejnou metodu využívá i další veřejnoprávní instituce,
televize. Ta, v době internetu, kde lze vidět mnohem víc než oni kdy
nabízejí v hlavním vysílacím čase, jde dokonce ještě dál, nutí vás koupit
si nový televizor, nebo alespoň set top box. Je to v dost pravidelném
cyklu, není to tak dávno, co se něco podobného dělo, aby se to nyní
s velkou slávou opakovalo. Buď si kupte zase novou televizi, nebo set top
box. Ten je ale většinou natolik nepraktický či poruchový, že si stejně časem
musíte koupit novou televizi.
A pak vám
Česká televize v sobotu večer nabízí padesát let starou sérii o Četnících … A zjevně se vůbec nestydí, protože to je její
obvyklá programová skladba. Podmíněná povinným poplatkem.
A novou televizí,
nyní!
Pravda, ani jednu službu nemusíte využívat, pošta je
nahraditelná jinými formami, televizi je lépe nemít (paradox je, že dle
litery zákona nemůžete mít bez poplatku ani jen ten aparát, třeba na filmy, ale
to je zase jiná otázka). Jen je zajímavé, že jde o veřejnoprávní služby, které
se takto chovají ke svým klientům.
A v době mailů či you tube kanálů se
chovají vskutku velmi pokrokověJ